Salget af økologi steg 12 procent i 2015

ØKOLOGI – Danske forbrugere købte øko-varer for syv milliarder kroner sidste år. Dermed sætter salget ny rekord. Der er samtidig tale om den største fremgang i syv år, viser nye tal fra Danmarks Statistik.

Sidste år købte vi økologiske varer for syv milliarder kroner, viser nye tal fra Danmarks Statistik.

Danskerne hiver økologiske varer ned fra butikshylderne og tømmer kølemontrene som aldrig før. Sidste år købte vi økologiske madvarer for syv milliarder kroner. Det svarer til en stigning på 12 procent i forhold til året før, viser nye tal fra Danmarks Statistik.

Salget af økologiske madvarer udgør nu 8,4 procent af det samlede salg af fødevarer i supermarkeder og varehuse mod 7,6 procent året før.

Dermed er der tale om den største vækst i syv år. Ifølge Økologisk Landsforeningen er det den stigende interesse for dyrevelfærd og mad uden rester af sprøjtegifte, der løfter salget til nye højder.

Rene og sunde varer
- Stadig flere danskere er optaget af, at deres fødevarer er produceret på en måde, som skåner vores natur og grundvand, giver dyrene gode forhold og sikrer rene og sunde råvarer. Derfor sætter det økologiske salg ny rekord, siger formand for Økologisk Landsforening, Per Kølster.

- Når danskerne lægger flere Ø-mærkede varer på indkøbsbåndet, får det flere danske landmænd til at droppe giftsprøjten og lægge om til økologi. Forbrugerne stemmer med indkøbsvognen og er således i fuld gang med at forandre dansk landbrug, mener han.

Nej tak til rester af sprøjtegift
Stigningen skyldes især frugt og grøntsager, som sidste år viste en fremgang på 28 procent. Ifølge tallene tegner frugt og grønt sig nu for 26 procent af det samlede salg af økologiske varer.

Økologiske varer er det sikreste valg, hvis man vil undgå giftrester. Der er rester af sprøjtegifte i halvdelen af det ikke-økologiske frugt og grønt i butikkerne. Samtidig anbefaler eksperter gravide og ammende til at spise økologisk mad for at beskytte sig selv og deres barn mod farlige kemikalier.

Mælk, ost og æg er dog fortsat den største varegruppe med næsten en tredjedel af det samlede øko-salg.

Mere økologisk sprut
Også når det gælder økologisk vin, øl og andre drikkevarer er der en markant udvikling. Salget af vin, øl og spiritus steg 52 procent og overgår dermed salget af økologisk juice, frugtsaft og andre ikke-alkoholiske drikkevarer.

Tallene dokumentere også, at salget af økologisk kød stiger markant. Salget af kød er steget 12 procent målt i kroner, men målt i mængde er salget steget med hele 22 procent, fordi butikkerne har skåret toppen af kiloprisen. Økologisk svinekød er steget med 21 procent mål i kroner og ikke indre end 30 procent i mængde.

- Danskerne går i stigende grad op i, at deres kød, mejerivarer og æg kommer fra dyr, der har haft et godt liv med god plads og masser af frisk luft. Samtidig er en af danskernes vigtigste årsager til at vælge økologi at skåne sig selv og familien for rester af sprøjtegifte. De har taget forsigtighedsprincippet til sig og ønsker at undgå rester af sprøjtegifte fremfor at satse på, de ikke er farlige. Det er direkte afspejlet i det stigende salg, siger Per Kølster.

En positiv øko-spiral
Både Coop og Dansk Supermarked oplyser, at butikkernes salg af økologiske varer forstætter stigningen her i 2016.

- Vi oplever et meget stærkt momentum i dagligvarehandlen for at få flere økologiske varer på hylderne og til at samarbejde og nye økologiske initiativer, siger Henrik Hindborg, der er markedschef i Økologisk Landsforening.

- Danskernes øgede efterspørgsel på økologi medfører, at butikkerne øger deres udvalg af økologiske varer. Det gør det endnu mere interessant og motiverende at være økologisk forbruger. På den måde er der sat en positiv spiral i gang, som vil fortsætte og skubbe øko-salget yderligere i vejret i de kommende år, vurderer han.

Salget af økologisk æg er steget med otte procent, viser tallene fra Danmarks Statistik. Det samme er produkter som vin, chokolade, kaffe og te.

- Ligesom det er tilfældet med det økologiske kød fylder andelen af disse varer også mere på supermarkedets hylder, end de gjorde for bare et par år siden. Samlet set betyder det, at vi forventer en lignende stigning i salget af økologiske varer i 2016, siger Kirsten Lund Jensen, der er økologichef i Landbrug & Fødevarer.

LÆS RELATEREDE ARTIKLER: