Flertal vil fritage elbiler for afgifter

TRANSPORT – Tre ud af fire vil fjerne afgiften på klimavenlige el- og brintbiler. Kun hver tiende vil ikke være med til at favorisere de grønne køretøjer, viser ny spørgeundersøgelse.

Regeringen har indført afgifter på de klimavenlige elbiler. Men tre ud af fire vil gerne være med til at fritage dem for afgifter.

Regeringen er helt ude af trit med den almindelige befolkning, når det gælder klima, natur og miljø. Også i spørgsmålet om grøn transport er regeringen på vej i grøften.

En ny spørgeundersøgelse fra Ingeniørforeningen IDA viser, at to uf af tre danskere gerne ser afgiften på el- og brintbiler helt fjernet. Et vink med en vognstang til regeringen, som satser ensidigt på billige fossilbiler og flere motorveje.

Undersøgelsens resultater kommer netop som de politiske forhandlinger om en ny registreringsafgift tilsyneladende er gået i hårdknude, fordi regeringen er opsat på at gennemføre en Lamborghini-model, som vil gerne gøre de store forurenende personbiler, der kører på benzin og diesel, markant billigere.

Ingeniørforeningens befolkningsundersøgelse er foretaget blandt godt 2.000 danskere og viser, at en stigende andel på 67 procent af danskerne bakker op om afgiftsfritagelse af el- og brintbiler, og at under hver tiende er modstandere af at favorisere de grønne køretøjer.

Skal fremme grøn omstilling af bilparken
Både Dansk Elbil Alliance og IDA opfordrer derfor politikerne til søge en løsning, der fremmer en grøn omstilling af den hjemlige bilpark.

Branchechef i Dansk Elbil Alliance Lærke Flader håber, at forhandlingerne ender med en teknisk afgift, hvor prisen på elbiler falder mere end prisen på benzinbiler.

- Det er et paradoks, at politikerne ved de to seneste finanslove har gjort det billigere at købe benzin- og dieselbiler, mens der samtidig lægges højere afgifter på elbiler. Nu har vi en gylden mulighed for at indføre den rigtige model, hvor biler betaler afgift efter deres CO2-udledning. Der er endda flertal i befolkningen for en registreringsafgift der favoriserer elbiler mere, det synes jeg partierne skal lytte til, siger hun.

Burde give genlyd på Christiansborg
IDAs formand Thomas Damkjær Petersen bakker op om en teknisk afgift, og mener, at den folkelige opbakning til en mere bæredygtig persontransport burde give genlyd på Christiansborg, ikke mindst fordi Danmark ellers risikerer at miste momentum.

- Det kræver ikke mange søgninger på nettet for at konkludere, at mange europæiske lande og flere bilproducenter allerede satser på at gøre bilparken grønnere. Senest har Sveriges regering meldt ud, at miljø- og klimabudgettet næste år øges med 2,8 milliarder svenske kroner, der blandt andet skal bruges til fremme en grønnere transport.

- Den prioritering kunne Danmark med fordel kopiere, hvis ikke den danske bilpark skal ende som et trillende museum for gammeldags motorteknologi, mener Thomas Damkjær Petersen.

 

LÆS RELATEREDE ARTIKLER: