Dansk øko-fremstød med kongelig aura

ØKOLOGI: Den tyske økologiske butikskæde Basic lancerer danske økologiske produkter, når kronprinseparret til maj besøger Hamborg og München.

Med en årlig omsætning på 890 millioner kroner er Basic en af sværvægterne på det tyske marked for økologi. Den rent økologiske kæde tæller nu 32 supermarkeder og satser på at udvide omsætningen i hver enkelt butik.

En række danske økologiske virksomheder er ved at få en fod inden for i Tyskland, som er Europas største marked for økologiske fødevarer. Kronprins Frederiks og kronprinsesse Marys besøg i Hamborg og München 19. til 21. maj er med til at bane vejen.

På sidste arbejdsdag før påske var interesserede virksomheder med netværket Bio aus Dänemark på tur til den rent økologiske supermarkedskæde Basic’s hovedkontor i München.

- Vi har haft kontakt med Basic gennem mange år, fortæller Malene Aaris, som senest besøgte butikskæden i september og igen mødte Basic-folkene på den årlige BioFach-messe i februar.

- Det gik super godt. Basic-folkene var begejstrede og vil tage produkter fra mindst fem virksomheder ind i en testperiode, der begynder 18. maj; dagen før kronprinseparret kommer til Tyskland, fortæller Bio aus Dänemarks projektleder Malene Aaris.

Også syv andre virksomheder har Basic’s interesse; men prøver på deres varer skal lige vurderes på Basic’s hovedkontor, før de er sikret deltagelse i salgstesten og den tilhørende kampagne.

Den skal køre under sloganet Bio-Genuss aus dem Königreich! Eller på dansk: Øko-delikatesser fra kongeriget!

Test i München
Kampagnen og testsalget finder sted i Basic’s ni butikker i München. Forudsat at kunderne der tager godt imod de danske øko-delikatesser, vil de danske varer også komme ind i kædens 23 andre filialer.

Selv om fremstødet i Basic-butikkerne får stor hjælp af den hype omkring Danmark, som det kongelige besøg skaber i vort naboland, har lanceringen også krævet lang tids målrettet arbejde, påpeger Malene Aaris.

- Vi har holdt kontakt med Basic gennem mange år; vi var på besøg hos dem i september, og senest mødtes vi med dem på en forrygende god BioFach-messe i februar, beretter hun.

Tysk sværvægter
Med en årlig omsætning på 890 millioner kroner er Basic en af sværvægterne på det tyske marked for økologi. Den rent økologiske kæde tæller nu 32 supermarkeder og satser på at udvide omsætningen i hver enkelt butik.

Under deres besøg i hovedkvarteret fik danskerne da også indtryk af en meget velorganiseret og professionelt drevet virksomhed.

- Det her er en god måde at få prøvet vores produkter af i Basic. Basic sælger både dyre og billige økologiske varer og har alle slags kunder, siger Richard O’Connor. Han er medejer af chokoladevirksomheden Chocolate and Love, som er medlem af Bio Aus Dänemark.

Døren er blevet åbnet
En af de andre deltagere i fremstødet er Musholm, som sælger økologiske havopdrættede ørreder.

- Det her er en mulighed, man ikke skal lade gå fra sig. Døren er blevet åbnet på grund af et stort arbejde fra Bio aus Dänemarks side, og nu vil vi gøre vores til, at testperioden fører til, at vi bliver listet fast hos både Basic og den grossist, de bruger, siger Musholm salgschef Rudi Petersen.

Plads til flere
Foruden Chocolate and Love og Musholm var også disse danske virksomheder repræsenteret på mødet i München:

  • Uhrenholt (med oste fra Naturmælk)
  • Hedeager (biodynamiske frankfurter- og spegepølser)
  • Krusmølle Kilde (kildevand)
  • Woodshade (chokolade)
  • Endelave Seaweed (tangprodukter)
  • Q-kaffe (kaffe med mere)
  • Ørbæk Bryggeri (øl)

Yderligere tre danske virksomheder er i dialog med Basic og skal sende vareprøver til kædens hovedkontor.

Der er tilmed plads til endnu flere økologiske producenter i det danske fremstød. Interesserede økologiske virksomheder er velkommen til at henvende sig til Bio aus Dänemark, også selv om de ikke er medlemmer af netværket, oplyser Malene Aaris.

LÆS RELATEREDE ARTIKLER: