Alle større byer får supercykelstier

PÅ CYKEL – Nye supercykelstier i Aarhus, Odense og en række større byer skal få flere i sadlen. Regeringen har sammen med DF, SF og Enhedslisten afsat en kvart milliard, der også skal styrke den kollektive trafik.

Alle de større byer får supercykelstier og bedre parkeringsforhold for cyklister. Foto: Cyklistforbundet/Mikkel Østergaard

Regeringen har sammen med DF, SF og Enhedslisten afsat en kvart milliard, der skal give cyklismen et løft med nye supercykelstier i  hele landet og samtidig styrke den kollektive trafik i yderområderne.

Politikerne har med gårsdagens aftale øremærket 253 millioner kroner, der både skal sikre nye supercykelstier i hele landet og bedre parkeringsforhold for cykler ved stationer og større trafikknudepunkter.

De seneste tal viser, at danskerne cykler mere, end vi har gjort i tyve år, og det er den positive udvikling, som forligskredsen ønsker at fastholde, siger trafikminister Magnus Heunicke.

- Der er enormt stort potentiale for at få endnu flere danskere til at cykle. Det er både sundt, miljørigtigt og aflaster trængslen på vejene. Vi har i de seneste år gentagne gange set, hvordan supercykelstier er med til at få folk op på cyklerne, og derfor er det vigtigt, at vi på den måde fortsat gør det lettere at pendle eller komme til den kollektive trafik på cykel, siger han.

Grønne bølger og nedtællingssignaler
Både Aarhus, Odense, Aalborg, Kolding og Esbjerg kan glæde sig til nye supercykelstier med grønne bølger, nedtællingssignaler og cykelpumper langs stierne. Også i hovedstadsområdet kommer der nye ruter til Frederikssund og Helsingør.

Klaus Bondam, direktør i Cyklistforbundet kalder det ‘en rigtig god dag for de danske cyklister’.

- De 143 millioner kroner falder på to helt afgørende områder. Supercykelstierne, som allerede har vist, at de får flere cykelpendlere i sadlerne i hovedstadsområdet bliver nu udbredt til en række andre byer på Fyn og i Jylland. Det er virkelig godt! Og så er der flere vigtige projekter vedr. cykelparkering – blandt andet ved Banegården i Aarhus, som også flytter Danmark som cykelland i den helt rigtige retning, siger han.

Bedre busfremkommelighed
Et andet led i aftalen er at sikre penge til bedre busfremkommelighed i de største byer. Det skal være med til at reducere køretiden, forbedre sammenhængen mellem de forskellige transportmidler og skabe daglige forbedringer, som passagererne kan mærke.

- Når vi ser på, hvordan vi samlet set kan skabe den bedst mulige kollektive transport, er vi nødt til at se på sammenhængen. Ved at reducere køretiden for busserne gør vi den kollektive transport mere attraktiv som helhed, og det er der brug for, siger Magnus Heunicke.

Et af de markante projekter uden for de største byer, som der er fundet penge til, er etableringen af en helt ny station ved Kalundborg Øst. Den nye station skal være med til at fremme væksten i området ved at styrke tilgængeligheden for de mange pendlere til de store virksomheder i området, hvor der alene hos Novo Nordisk og Novozymes er 4600 arbejdspladser.

- Danmark er dybt afhængig af en stærk kollektiv transport – det gælder også uden for de største byer. Vi ved, at øget tilgængelighed og fremkommelighed er en forudsætning for at skabe den nødvendige lokale og regionale vækst og udvikling. De gode projekter, vi nu støtter, vil være med til at styrke yderområderne fremadrettet, siger transportminister Magnus Heunicke.

Fakta om supercykelstier

  • En Supercykelsti er en cykelsti, som specielt retter sig mod pendlernes behov.
  • Stierne er tilrettelagt, så de forbinder knudepunkter som boligområder, uddannelsesinstitutioner og områder med mange arbejdspladser.
  • Så vidt muligt er det den mest direkte vej med få stop og plads til at holde sit eget tempo.
  • Komforten for cyklisterne er højt prioriteret med en jævn asfalt på stierne, høj grad af vedligehold som fx snerydning.
  • Flere steder kan cyklisterne også få ekstra service som grønne bølger, nedtællingssignaler, cykelpumper og fodhvilere.

Kilde: www.supercykelstier.dk

LÆS RELATEREDE ARTIKLER: