Flere aarhusianere vælger cyklen

TRANSPORT – Cykeltrafikken er steget de sidste seks år i Aarhus, men på landsplan tramper færre i pedalerne. Aarhus har lavet bedre forhold for cyklisterne og begrænser samtidig biltrafikken i midtbyen.

Østjyderne tramper mere i pedalerne. Her er det skoleelever i Randers, som cykler en 27 kilometer lang rute med store stigninger og unik natur rundt om Gudenåen..

Flere aarhusianere trodser vind, vejr og byens stejle bakker og cykler hver dag til arbejde, uddannelse eller fornøjelse.

Nye tal viser, at cykeltrafikken i Aarhus er steget, mens den er faldet på landsplan.

Ifølge tallene fra Aarhus Kommunes cykeltrafikindeks, er cykeltrafikken steget med tre procent fra 2015 til 2016. Det er imponerende, når man tager i betragtning, at cykeltrafikken i Aarhus har været stigende de sidste seks år, mener rådmand Teknik og Miljø Kristian Würtz.

- Det er virkelig flot, at stigningen fortsætter. Flere og flere aarhusianere vælger cyklen året rundt frem for andre transportmidler, og det er virkelig godt gået, når man tænker på regnvåde dage og Aarhus’ lange og stejle bakker, siger han.

- Selvom vi har en befolkningstilvækst i Aarhus, er det ikke givet, at alle kan se idéen i at cykle, men de nye tal viser, at det kan betale sig at investere i gode forhold for cyklisterne, siger Kristian Würtz.

Mens cykeltrafikken i Aarhus er steget, viser Vejdirektoratets tal et fald i cykeltrafikken på landsplan på cirka 3 procent fra 2015 til 2016.

Cyklen er et alternativ til bilen
I 2010 igangsatte man i Aarhus Kommune en lang række kampagner og investerede betydelige midler for at øge cykeltrafikken, og antallet af cyklister i kommunen har været stigende lige siden.

- Vi kan se, at aarhusianere cykler længere ture, og at vi får flere cykelpendlere til midtbyen fra de mindre byer rundt om Aarhus. Det er et resultat af, at vi har sat fokus på fordelene ved at cykle i Aarhus og lavet bedre forhold for cyklisterne samtidig med at biltrafikken i midtbyen begrænses. Det betyder, at der er flere, der ser cyklen som et fornuftigt alternativ til bilen, siger Pablo Celis, der er projektleder for Aarhus Cykelby.

Cykeltrafikken i Aarhus er samlet set steget med 32 procent i perioden siden 2000. På landsplan har den samlede stigning været sølle én procent.

LÆS RELATEREDE ARTIKLER: