Nye elbusser i København kan oplades lynhurtigt

ELBUSSER – To nye smarte elbusser kan oplades på under tre minutter. De indstættes næste sommer på linje 3A mellem Sydhavn/Valbyparken og Nordhavn.

De nye elbusser skal bidrage til Københavns ambition om at blive CO2-neutral i 2025.

Til næste sommer slipper københavnerne af med to dieselbusser som bliver udskifte med nye elbussr på linje 3A mellem Sydhavn/Valbyparken og Nordhavn.

- Vi skal sikre, at alle, der transporterer sig gennem København, har nemt ved at vælge et grønt transportmiddel, som for eksempel elbusser. Derfor glæder jeg mig over anskaffelsen af de to nye elbusser. De skal med deres innovative teknologi bidrage til Københavns ambition om at blive CO2-neutral i 2025, siger Frank Jensen, overborgmester i København.

Med inspiration fra Paris, som for nylig holdt bilfri søndag for at få renere luft, har et flertal i Københavns Borgerrepræsentation besluttet at indføre en bilfri dag. Det skal ske i forbindelse med Den Europæiske Mobilitetsuge, der afholdes hvert år i september.

Teknik- og Miljøforvaltningen skal nu udarbejde en plan for, hvordan der kan gennemføres en bilfri søndag i hele eller dele af København.

E.ON skal levere gratis strøm
Energiselskabet E.ON Danmark deltager i det spændende el-bus projekt sammen med Københavns Kommune, Trafikstyrelsen og trafikselskabet Movia.

E.ON skal levere gratis strøm, og busserne vil som de første i Danmark bliver lynopladt ved endestationen. Ifølge E.ON kan det gøres på mindre end tre minutter.

Tore Harritshøj, administrerende direktør i E.ON Danmark, siger, at københavnerne kan se frem til at køre med meget støjsvage og miljøvenlige busser.

Rygraden i bæredygtige byer
- Vi er stolte over at være med til at gøre den kollektive transport i København grønnere, mere støjfri og mindre forurenende, siger Tore Harritshøj.

E.ONs vision er at bidrage til at skabe rygraden i fremtidens bæredygtige byer, herunder også at gøre København til en CO2-neutral hovedstad i 2025.

- Vi ser et stort potentiale i at elektrificere den kollektive transport, og mener, at et tiltag som dette er helt nødvendigt, hvis København skal nå klimamålsætningerne, siger han.

Prisen for de to nye busser og de tilhørende ladestandere er omkring ti millioner kroner. Med i prisen følger to års service.

København har allerede to kinesiske elbusser, som blev indsat i januar 2014. Disse buser bliver opladet i garagen om natten.

LÆS RELATEREDE ARTIKLER: