Gratis reklame til svinebønder på DR2

KOMMENTAR – DR2-udsendelsen om Hele Svineriet tegner et nærmest romantisk billede af den konventionelle svineproduktion og glemmer alle de negative konsekvenser ved at producere næsten 30 millioner slagtegrise årligt.

DR2 bragte lørdag 16. november en hel temaudsendelse om dansk svineproduktion.

Udover at tagne et nærmest romantisk billede af den konventionelle svineproduktion i Danmark med passende underlægningsmusik, savnede udsendelsen helt at sætte fokus på alle de negative konsekvenser ved at producere cirka 30 millioner slagtegrise årligt i Danmark.

Hertil skal lægges andre 7-8 millioner grise, som hvert år dør i de danske svinestalde.

Oven i købet fremstår udsendelsen som en slet skjult reklame for svineproducenterne. Danmarks Radio må ikke bringe reklamer.

Bestikkelse er det egentlige problem
Det egentlige problem er, at der er tale om bestikkelse.

Om man leverer brugte pengesedler i brune kuverter eller færdige TV-minutter gratis til DR2 er sådan set lige gyldigt. Landbrug og Fødevarer køber DR2 til at reklamere for en urentabel, ulækker og usund dansk svineproduktion.

Og DR2 hopper af glæde over at få gratis TV, hvorefter programchefen strikker en besynderlig begrundelse sammen for at bringe halvanden time med landbrugets selvfede propaganda.

Peter Gren Larsen fra DR2 skriver bl.a, at man ville lave: Et møde mellem ham, der forsvarer den konventionelle svineproduktion og ham som hylder, frilandsgrisen og den gode smag – i bogstaveligste forstand.

Pointen var således at give seerne flere indgange til ‘den danske gris’. Det skulle ikke kun handle om omsætning, eksport og penge i kassen. Men også om det, vi putter i munden, når der kommer mad på bordet.

Mage til pladder
Mage til pladder skal man lede længe efter. Det var nemlig slet ikke DR2, der udvalgte stenalderkokken Thomas Rode, kødbegejstret løbedreng for Landbrug og Fødevarer, som medvært for udsendelsen.

Det gjorde produktionsselskabet, som givetvis har fået ideen fra kunden, Landbrug og Fødevarer. Og udsendelsen var reelt en apologi for den urentable, forurenende, medicinerede og sundhedsskadelige danske konventionelle svineproduktion.

Hårdt presset slår programdirektøren flere dage efter udsendelsen krøller på sig selv i sit svar til Jacob Mollerup, seerredaktør på DR:

“…Og i det redaktionelle arbejde med programmerne har vi oplevet produktionsselskabet som professionel og redelig. Men vi burde have deklareret bedre eller for at fjerne enhver tvivl og usikkerhed om vores uafhængighed, skulle vi netop i dette tilfælde have valgt en anden producent”.

Redaktører må ikke lade sig købe
Bedre sent end aldrig kunne man sige, hvis man skulle være venlig. Men det skal man ikke over for redaktører, som lader sig købe af en velpolstret interesseorganisation til at sprede et forløjet glansbillede af et landbrugserhverv i frit fald.

Det er skandalen. Det bør mindst koste programredaktørens hoved på et fad.

LÆS RELATEREDE ARTIKLER: