Dieselbiler er gift for helbredet

LUFTFORURENING – Folk, der bor tæt op ad tæt trafik og udsættes for luftforurening, risikerer at dø for tidligt. Det er især dieseltrafikken i byerne, der giver problemer, fortæller forbrugermagasinet Kontant.

I området ved søerne i København ligger flere børneinstitutioner med legepladser ud mod den befærdede Øster Søgade. Her viser målinger, at niveauet af luftforurening kan blive lige så højt som ude på selve gaden.

Bor du tæt på en af de stærkt trafikerede gader i København, Aarhus eller andre storbyer, risikerer du at dø for tidligt. Åreforkalkning, blodpropper og lungeproblemer er nogle af de sygdomme, dieselbilerne resulterer i. Det forklarer Steffen Loft, professor i miljømedicin på Københavns Universitet, i DR-programmet Kontant, som bliver sendt i aften.

- Dieselpartikler er bitte små stykker sod eller kulstof, som vi indånder, og så kommer de næsten uhindret ned gennem luftrøret og fordeler sig ud i lungerne, hvor de kan være skadelige både for lungerne og for hele kroppen, siger han.

Ifølge Steffen Loft lider flere hundrede danskere en for tidlig død hvert år på grund af luftforurening, og mange af dødsfaldene skyldes den massive forurening fra dieselbiler. Der dør flere af luftforurening end i trafikuheld.

Mange er bekymrede
Flere steder i København er forureningen så markant, at det kan få betydning for borgernes sundhed. Nogle af dem, der kan være berørt af problemet, er Nikolai Johnsen og Julie Jørgensen, som bor ved søerne i København, hvor der er rigtigt meget trafik. Til deres lejlighed hører en altan, som vender ud mod gaden.

- Man kan godt mærke det, når man har siddet på altanen i lang tid, at der kommer en masse smog og støv derude, siger Nikolai Johnsen i programmet.

Forbrugermagasinet Kontant har sammen med Det Økologiske Råd målt, hvor mange sodpartikler der var i luften på altanen og i lejligheden. Målingerne viste, at luften var tydeligt påvirket af trafikken fra gaden.

- Hvis vi havde haft døren åben i myldretiden i halv times tid, så kunne niveauet i lejligheden sagtens blive, som det er ude på altanen. Niveauet på altanen er så højt, at det vil have en effekt på ens sundhed, hvis man inhalerer luften i længere tid, forklarer Kåre Press-Kristensen, miljøingeniør, Det Økologiske Råd.

Kan man sidde på altanen?
Det overrasker Julie Jørgensen, som udover sin egen sundhed også tænker på parrets kommende barn.

- Vi har jo haft stor glæde af at sidde på altanen og drikke noget koldt og snakke efter arbejde. Det vil jeg måske ikke have lige så stor glæde ved, nu hvor vi har fået at vide, hvordan luften er, siger Julie Jørgensen.

Både Steffen Loft og Kåre Press-Kristensen opfordrer beboere til at tænke over deres vaner, hvis man bor lige ud til meget trafikerede gader med meget luftforurening – især hvis man er gravid eller har helt små børn.

- Spædbørns luftveje er ganske små, og bare en lille smule irritation forårsaget af trafikforurening kan være med til, at de får en hvæsende vejrtrækning, siger Steffen Loft.

Der er luftforurening på legeplads
I området ved søerne ligger en række børneinstitutioner med legepladser ud mod den befærdede Øster Søgade.

Her viser målinger, at niveauet af luftforurening kan blive lige så højt som ude på selve gaden. Derfor ønsker forældre også, at der bliver gjort noget ved problemet.

- Jeg er ked af, at børnene ikke kan komme ud og lege uden at blive udsat for massiv forurening, så det er selvfølgelig en bekymring. Nu har vi valgt at bo inde i byen, så for os ville det være en super løsning, hvis påvirkningen fra de skadelige partikler kunne blive begrænset, siger Hanne Thomassen, formand for forældrebestyrelsen for en af institutionerne.

Danmark lever ikke op til kravene
I Københavns Kommune er teknik- og miljøborgmester Morten Kabell (EL) opmærksom på problemet.

- Det ser ikke godt ud, for Danmark lever ikke op til de krav, som EU stiller til luftkvalitet. Det er dybt urimeligt, at gravide og børn – i virkeligheden alle københavnere – skal leve under de her vilkår, siger Morten Kabell til DR.

Han så derfor gerne, at man satte mere ind for at forbedre luftkvaliteten i byen.

- Vi skal have en miljøzone, som man for eksempel har det i byer som Berlin, hvor vi kan sikre, at de mest forurenende biler – hvad enten det er person eller lastbiler – ikke kommer ind i byen, siger Morten Kabell.

Du kan se meget mere om problemerne med luftforurening fra dieselbiler i Kontant torsdag klokken 21.00 på DR1.

LÆS RELATEREDE ARTIKLER: