Dansk landbrug på charmeoffensiv

LANDBRUG – »Den nye fortælling« til en pris på over 50 millioner kroner skal rette op på bøndernes tvivlsomme omdømme.

Hvordan man skaffer 300 liter fyringsolie uden at pisse på miljøet, lyder en af teksterne i landbrugets store annoncekampagne.

Landbruget i Danmark har netop indledt en charmeoffensiv, der skal rette op på det generelle image, som er blevet lidt flosset i kanterne.

Store dagbladsannoncer og en lang række initiativer skal tilsammen udviske billedet af landmænd, der altid klager og brokker sig og i stedet tegne en hel ny og positiv profil af et erhverv i samklang med resten af samfundet.

Vi kan skabe værdi
Men det sker samtidig med, at landmændene samles i store protestdemonstrationer for at klage deres nød. De er trætte af miljøkrav og det, de betragter som utidig indblanding fra politikere og embedsmænd.

Mange store landbrug er hårdt ramt af finanskrisens efterdønninger og stærkt stigende gældsbyrde. De købte jord, da priserne toppede for to-tre år siden. Siden er jordpriserne styrtdykket med 30 procent, og mange landbrug står på vippen af en tvangsauktion. På papiret er de reelt insolvente.

Den positive historie
Landbrugets top kalder PR-kampagnen ’Den nye fortælling’ og har ambitioner om at fortælle den positive historie om, hvordan Danmarks gamle stolte hovederhverv bidrager til vækst og velfærd i Danmark.

Michael Brockenhuus-Schack, der er formand for hovedorganisationen, Landbrug & Fødevarer, vil gøre op med rollen som offer.

- Vi har bragt os i en situation, hvor vi står i offerrollen. I stedet skal vi være kendte for vores stærke sider og fortælle, hvordan vi kan skabe værdi både for os selv og for samfundet, siger Brockenhuss-Shack.

Penge ud af vinduet
Den tre-årige kampagne løber op i en samlet pris på over 50 millioner kroner.

Kritikerne kalder det på forhånd penge ud af vinduet og betegner landmændene som klynkere, der blot lever af statstilskud og hele tiden forsøger at slippe billigst muligt om ved samfundets krav til bedre miljø og dyrevelfærd.

Til deres store utilfredshed har landbruget netop fået 12 års udsættelse til at opfylde vigtige miljøkrav.

En af landbrugets hårdeste kritikere er Kjeld Hansen. Han er selvstændig miljøjournalist og forfatter til en lang række bøger om natur, landbrug og miljø.

Ude af trit med tiden
Ifølge ham er landmændenes selvforståelse helt ude af trit med tiden og resten af samfundet.

- Igen og igen bliver vi bombarderet med påstande, som beskriver landbruget som Danmarks vigtigste erhverv med 20 procent af landets eksport og mere end 10 procent af beskæftigelsen. Men begge tal er vildt overdrevne, siger Kjeld Hansen.

Tallene pumpes kunstigt op
I en omfattende analyse har han netop påvist, hvordan tallene pumpes kunstigt op ved at tælle dybhavsrejer fra Grønland, chokoladefrøer og tobaksvarer med. Det samme gælder beskæftigelsestallene.

- Landbruget mistede sin dominerende betydning allerede i 1963. Siden er landbrugets betydning for landets økonomi og beskæftigelse konstant blevet mindre.

Eksportandelen er faldet med en halv til en hel procent årligt frem til 2009, hvor den skrabede bunden med 10 procent, siger Kjeld Hansen.

 

LÆS RELATEREDE ARTIKLER: