Coop glemmer vegetarerne

Coop bør komme på banen med nogle initiativer, som kan inspirere danskerne til at få mere grønt på gaflen og mindre kød i maven, mener Dansk Vegetarforening.

- I mangler en vegetarisk vision, skriver Dansk Vegetarforening i et åbent brev til Coop.

Forleden præsenterede Coop et nyt madmanifest og en større ambition om at ændre danskernes madkultur. Der skal nye varer på hylderne med omtanke for miljø og dyrevelfærd, der skal udvikles en økologisk vision, og så vil Coop skabe mere madglæde hos danskerne i køkkenet. Initiativet høster ros fra Dansk Vegetarforening.

- Der er ingen tvivl om, at danskerne har brug for en ny madkultur. Der er heller ingen tvivl om, at Coop kan rykke på denne dagsorden, lyder det fra foreningens formand, Mette Kure Hansen.

Bakker op om Coops initiativer
Mette Kure Hansen forklarer, at foreningen bakker op om Coops initiativer. Men hun understreger, at der mangler en vegetarisk vision. Derfor har foreningen nu skrevet et åbent brev til Coops fooddirektør, Jens Visholm.

- I Danmark er der faktisk 160.000 mennesker, som identificerer sig selv som vegetarer og veganere. Vi føler ikke, at Coop har omfavnet denne gruppe i arbejdet med deres madmanifest.

Mette Kure Hansen henviser dermed til en undersøgelse fra 2010, som foreningen lavede i samarbejde med FDB Analyse, der i dag er omdøbt til Coop Analyse. Undersøgelsen beskriver desuden, at 61 procent af danskerne mener, at der er gode grunde til at kvitte kødet engang imellem.

Mere grønt på gaflen
- Når så mange mennesker udtrykker sympati for den vegetariske sag, så er det jo fordi, en vegetarisk livsstil understøtter et godt helbred, styrker kampen mod global opvarmning og sikrer en bedre dyrevelfærd. Derfor ville det klæde Coop at komme på banen med nogle initiativer, som kan inspirere danskerne til at få mere grønt på gaflen og mindre kød i maven, lyder det fra Mette Kure Hansen.

I brevet til Coop opfordrer foreningen til, at Coop øger det vegetariske fødevareudbud, indfører en mærkningsordning for vegetariske fødevarer og bakker op om en ugentlig kødfri dag rundt om de danske middagsborde.

- Hvis der kom flere vegetariske alternativer i butikkerne, hvis det blev nemmere at finde frem til de vegetariske varer, og hvis forbrugerne kunne få fat i vegetariske opskrifter og madplaner på indkøbsturen, så ville flere danskere træffe et vegetarisk valg indimellem, forklarer foreningens formand.

Sverige og USA foran
I udlandet ser markedet for vegetariske produkter ganske anderledes ud. I USA steg salget af vegetariske kødalternativer med otte procent i perioden 2010-2012. I svenske Coop-butikker er der masser af vegetariske og veganske alternativer til både ost, bacon og skinkestrimler at finde i supermarkedernes kølebokse. Nu meddeler den veganske fødevarekæde Veganz desuden, at de til næste år vil åbne det første veganske supermarked i Danmark til næste år.

- Det er tydeligt at se, at der sker noget på dette område. Hvis ikke Coop – og alle andre supermarkeder for den sags skyld – begynder at rykke på dette område, så er der stor risiko for, at de går glip af et marked i vækst, lyder det fra Mette Kure Hansen.

LÆS RELATEREDE ARTIKLER: