Carlsberg limer dåserne sammen og sparer 150 tons plastik

MILJØ – Carlsbergs nye snap pack med seks øl sparer miljøet i Danmark for 150 tons plastik årligt. Ros fra Plastic Change og WWF.

Carlsberg har fjernet plasten, som holder sammen på dåserne i en 6-pack. Fremover skal de limes sammen. Det sparer 150 tons plastik om året alene i Danmark. Foto: Carlsberg

Danske øldrikkere kan nu købe en 6-pack med øldåser, der er limet sammen i stedet for at være pakket ind i plastik. Det er Carlsberg, der lancerer den nye Snap Pack, som sparer miljøet for 150 tons plast om året alene i Danmark.

WWF Verdensnaturfonden og miljøorganisationen Plastic Change ser den nye metode som et stærkt eksempel på, hvordan man reducerer brugen af plastik og begrænser risikoen for, at plastik ender i naturen.

- Med Snap Pack kan vi nu give danskerne en virkelig god mulighed for at forbedre miljøet og spare store mængder plastik, når de nyder deres øl. Samtidig tror vi, det vil være en anderledes og sjov oplevelse at stå med en 6-pack, hvor man ikke umiddelbart kan se, hvordan dåserne hænger sammen, siger Jeppe Boel, Marketing Manager for Carlsberg i Danmark.

Det har taget tre år at udvikle teknikken
Carlsberg er den første bryggerikoncern i verden, der lancerer teknikken med at lime dåserne sammen.

Det har taget tre år at udviklet teknikken, og formålet er at minimere miljøbelastningen fra den meget populære Carlsberg pilsner 6-pack, som bryggeriet hvert år sælger mere end 26 millioner af herhjemme.

Ved at erstatte den traditionelle plastikindpakning med en lille smule lim mellem aluminiumsdåserne reducerer Carlsberg plastikforbruget med op til 76 procent. Når den nye 6-pack er fuldt udrullet, vil den på verdensplan spare miljøet for 1.200 tons plastik om året, svarende til 60 millioner plastikposer, oplyser Carlsberg.

Miljøorganisationer: Et stort fremskridt
Undersøgelser viser, at det er blevet en topprioritet for danskerne at begrænse mængden af plastik i naturen. I en spørgeundersøgelse lavet af Analyse Danmark for Plastic Change svarer 99 procent, at de finder det vigtigt eller meget vigtigt at begrænse mængden af plastik i naturen; hele 77 procent svarer »Meget vigtigt«.

I miljøorganisationen Plastic Change understreger stifter og direktør Henrik Beha Pedersen, at netop det at reducere unødigt plastikforbrug er den bedste måde at forebygge, at plastik ender i naturen og i havet.

- Det er et rigtig godt initiativ, Carlsberg nu har taget, siger han.

- Med den nye måde at holde øl sammen på vil Carlsberg spare sig selv, forbrugerne og ikke mindst naturen for tonsvis af plastik. Vi håber, at Carlsberg hermed vil inspirere andre virksomheder til at reducere deres plastikaffald, for det er den vej, vi er nødt til at gå, hvis vi ikke skal drukne i plastik, siger Henrik Beha Pedersen, direktør i Plastic Change.

Vi skal bruge mindre plastik
Også WWF Verdensnaturfonden glæder sig over, at de nye forpakninger nu kommer ud i butikkerne.

- Vi skal ændre vores plastikforbrug, så vi bruger mindre. Både som enkeltindivider og som virksomhed, siger Bo Øksnebjerg, der er generalsekretær i WWF Verdensnaturfonden,

- I dag er vi nærmest afhængige af plastik, og naturen og dyrene lider under det. Virkeligheden er, at der findes 150 millioner tons plastik i verdenshavene i dag, og hvert år kommer der millioner af tons mere til. Derfor er det et stort fremskridt, at Carlsberg med sin Snap Pack viser retningen for en grønnere fremtid med mindre plastikforurening. Kloden har brug for nye og bedre løsninger, siger Bo Øksnebjerg.

LÆS RELATEREDE ARTIKLER: