Skæve grøntsager får en chance i Rema 1000

MAD – Ujævne tomater, krumme agurker, skæve peberfrugter og andre uensartede grøntsager kan nu købes i udvalgte Rema 1000-butikker. Normalt bliver de frasorteret, når de høstes.

Rema 1000 vil i samarbejde med Stop Spild Af Mad og store gartnerier give de skæve grøntsager en chance i butikkerne.

Mere end 33.000 ton grøntsager fra danske gartnerier og landbrug når aldrig frem til forbrugerne, men går til spilde og ryger direkte på kompostbunken eller anvendes i bedste fald som dyrefoder. Men nu skal et helt nyt initiativ være med til at reducere det enorme madspild.

Selina Juul, som har stiftet kampagnebevægelsen Stop Spild Af Mad, vil sammen med butikskæden Rema 1000 og to af de største danske gartnerier Alfred Pedersen & Søn ApS og Gartneriet Østervang Sjælland reducere madspildet ved at give de krumme agurker og uperfekte grøntsager en ny chance på butikshylderne.

Smager ligeså godt
- De uperfekte og skæve grøntsager smager ligeså godt som de pæne og lige, siger Selina Juul, som i mange år har været fortaler for, at de skæve grøntsager bør kunne sælges i de danske supermarkeder.

- Det vil både være med til at mindske spild i primærproduktionen og samtidig skabe vækst til fødevaresektoren. Og efter 10 års debat om madspild er jeg sikker på, at danske forbrugere er klar til at tage imod de uensartede grøntsager på supermarkedernes hylder. At initiativet samtidig støtter foreningen Stop Spild Af Mad, gør dette os ekstra taknemmelige, siger hun.

Initiativet blev søsat i denne uge, og i udvalgte Rema 1000-butikker kan forbrugerne nu købe et bredt udvalg af krumme agurker, skæve peberfrugter og grimme tomater, som er gode nok, men blot ikke ikke lever op til de strenge krav om et fejlfrit og ensartet udseende.

Lavere priser
De uensartede grøntsager vil kunne købes til lavere priser – og for hver enhed, der bliver solgt, støtter gartnerierne og REMA 1000 med 12,5 øre hver, så Stop Spild Af Mad modtager i alt 25 øre pr. enhed.

- Samarbejder på tværs af værdikæden, hvor både producenter, dagligvarekæder og kunder tager et fælles ansvar og sætter fokus på nedbringelse af madspild, giver de største resultater. Når alle led i værdikæden vælger at prioritere nedbringelse af madspild, kan vi skabe de største resultater, så derfor glæder dette samarbejde mig meget, siger Anders R. Jensen, der er indkøbs- og marketingdirektør i REMA 1000.

Tomatgartneriet Alfred Pedersen & Søn glæder sig over initiativet.

- Vi vil slå et slag for, at vores friske og velsmagende grøntsager med varierende størrelser og udseende smager ligeså godt, som de pæne og de smukke, siger Claus Duedal Jakobsen, der er salgschef i virksomheden.

Mange tomater går til spilde, fordi de ikke kan leve op til de strenge krav om ensartethed i størrelse og udseende, selv om de smager ligeså godt som andre.

 

LÆS RELATEREDE ARTIKLER: