Salget af buræg falder

Dyrenes Beskyttelse vil have flere butikker til at indstille salget af æg fra burhøns. Titusinder af ægtivister har skrevet under på kravet. / Foto: Kampagnebillede, Dyrenes Beskyttelse

BURÆG – For første gang i 13 år falder salget af buræg. Vores kampagne har virket, siger Dyrenes Beskyttelse.

For første gang i 13 år er der sket et reelt fald i salget af buræg i Danmark. I 2013 blev der nemlig solgt 2 millioner kilo buræg mindre end året før. Det svarer rundt regnet til 32 millioner færre buræg.

Faldet er sket samme år, som Dyrenes Beskyttelse har kørt oplysningskampagne om netop buræg, og kommunikationschef i Dyrenes Beskyttelse Tina Engberg er ikke i tvivl om, at faldet i høj grad skyldes foreningens Ægtivist-kampagne.

- Vi har kørt massivt på med oplysninger til forbrugerne, over 30.000 danskere har meldt sig som ægtivister, vi har haft et enormt spredning via de sociale medier og ikke mindst har nyhederne om, at vi har fået både Kvickly og Toms til at droppe buræg også givet genlyd og sat fokus på buræg og burhønsenes elendige forhold, forklarer Tina Engberg.

Krav om bedre information
Mange forbrugere er på grund af kampagnen begyndt at vælge efter dyrevelfærd og ikke efter pris, når de køber æg.

- I denne kampagne har vi gjort meget ud af at oplyse forbrugerne om, hvad forskellen er for de høns, der lægger æggene. Det viste sig, at mange danskere ikke var klar over, at der var en stor forskel på hønsenes liv og deres velfærd, og uden den viden så kan jeg godt forstå, hvorfor man som forbruger vil vælge det billigste produkt, siger Tina Engberg.

- Det viser jo, at forbrugeren ikke har vist, at der var forskel på dyrenes velfærd, hvilket vil sige, at de ikke har kunnet træffe et oplyst valg.

Dyrenes Beskyttelse retter derfor en kritik mod både detailhandel og erhvervet.

- De er nødt til at informere forbrugerne bedre, så det er tydeligt, hvori forskellen på de mange animalske fødevarer ligger. Danskerne har krav på at vide, hvorfor de skal betale nogle kroner mere for den ene bakke æg. Navne som buræg eller økoæg, frisk mælk eller økomælk er ikke nok. De skal forklare, hvordan der er afgørende forskel på dyrenes liv. Det kan vi jo tydeligt se, at der er behov for, siger Tina Engberg.

FAKTA om buræg

► Siden 2000 har salget af buræg været stigende.

► I 2013 er salget af buræg faldet fra 28,8 millioner kilo til 26,8 millioner kilo. Det er et fald på to millioner kilo. Omregnet til æg, med en gennemsnitsvægt på 63 gram, svarer det til, at der er blevet solgt 31,9 millioner færre buræg i 2013 målt mod salget i 2012.

LÆS RELATEREDE ARTIKLER: