Regeringen beskytter stærkt forurenende dieselbiler

TRANSPORT – Regeringen har i samarbejde med Dansk Folkeparti besluttet at revidere kravene til hvilke køretøjer, der må køre i miljøzonerne. Mens der stilles krav til fx lastbiler og varebiler, har regeringen valgt at frede personbilerne.

De fleste EU-lande har miljøzoner med skærpede krav til fx dieselbiler. Foto: Gustav Bech

- Det er absurd at regeringen kalder miljøzonerne up-to-date når man stadig ikke har stillet krav til det største problem, nemlig dieselbilerne. Reelt gør regeringen kun gør et kvarthjertet forsøg på at nedbringe den sundhedsskadelige luftforurening, siger Jeppe Juul, der er transportpolitisk medarbejder i Det Økologiske Råd.

Ifølge ham stiller 250 ud af de 256 miljøzoner i EU alle specifikke krav til personbiler. Alligevel har den danske regering valgt en anden vej for de fem miljøzoner i Danmark.

- Regeringen og Dansk Folkeparti placerer Danmark sammen med de lande i Europa, der gør mindst for at mindske luftforureningen. Heldigvis tager de fleste andre lande i Europa i stigende grad luftforurening alvorligt, og vælger at beskytte borgernes sundhed mod primært diesel-forurening, siger Jeppe Juul.

Chiptuning slår luftrensning fra
Det Økologiske Råd kritiserer også, at regeringen ikke har nogen initiativer for at stoppe den omfattende ulovlige chiptuning af særligt dieselbiler. Med chiptuning er det muligt at slå luftrensningsudstyret fra.

Det Økologiske Råd vil fortsat arbejde for, at stærkt forurenende dieselbiler skal holdes ude af miljøzonerne. Hvert år dør mellem 3.400 og 5.400 danskere af luftforurening.

LÆS RELATEREDE ARTIKLER: