Økologien vokser i de rige lande

ØKOLOGI – Europa har overhalet USA som verdens største marked for økologiske fødevarer. Økologien løftes af to-cifrede vækstrater.

Tyske forbrugere købte 17 procent mere økologi. Væksten drives af innovative, rent økologiske supermarkeder med Alnatura og Basic i spidsen, der tilsammen omsætter for næsten en milliard kroner. Foto: Alnatura.

Forbrugerne i USA og de rige vesteuropæiske lande fortsætter med at købe økologiske fødevarer i stor stil. Sidste år steg forbruget 20 procent, og eksperter, der i sidste uge var samlet på verdens største økologiske fødevaremesse, BioFach i Tyskland, siger samstemmende, at den formidable vækst fortsætter i år.

- De seneste tal, vi har, er fra 2005, hvor der blev solgt for 33 mia. euro. I 2006 når vi formentlig op på næsten 40 mia. euro, vurderer adm. direktør Amarjit Sahota fra analyseinstituttet Organic Monitor i London, der nøje følger og analyserer udviklingstendenser på verdensmarkedet.

For første gang har Europa overhalet USA og ligger nu i spidsen som verdens største økologisk marked. Det skyldes dog mest, at dollaren gennem de seneste par år er svækket i forhold til euroen. Både USA og Vesteuropa nyder nemlig godt af årlige to-cifrede vækstrater, og 97 procent af al økologisk mad sælges i USA og Europa.

- Økologien er uden sammenligning det hurtigst voksende segment i den amerikanske fødevareindustri, siger Katherine DeMatteo, der indtil for ganske nylig stod i spidsen for The Organic Trade Association i USA.

Lanceret 500 nye øko-produkter
- I dag køber de fleste amerikanske forbrugere jævnligt økologisk. Sidste år blev der lanceret 500 nye økologiske produkter i USA, og vi forventer, at forbruget af økologiske fødevarer i 2009 vil runde 20 mia. dollars (110 mia. kr.), siger Katherine Di Matteo.

Amerikanske landmænd omlagde sidste år mere end 400.000 hektar til økologisk drift.

I Danmark steg øko-salget sidste år 12 procent, og i vores to store nabolande, Tyskland og Storbritannien, er fremgangen endnu større.

Tyskland stormer frem
Helt friske tal viser, at det økologiske fødevaresalg i Tyskland steg 17 procent. Tyskland er Europas største marked for økologiske fødevarer og tegner sig for mere end en fjerdedel af det samlede salg.

Væksten drives af innovative, rent økologiske supermarkeder med Alnatura og Basic i spidsen, der tilsammen omsætter for næsten en milliard kroner.

De høje vækstrater har presset økologi ind på hylderne i de store discountkæder som Aldi og Lidl, og i dag har Tysklands syv største discountkæder alle mindst 20-30 økologiske varer på hylderne.

LÆS RELATEREDE ARTIKLER: