Nyt til undervisning i skolehaver

SKOLEHAVER: Dan Jørgensen og Christine Antorini inviterede til konference om skolehaver 28. april. De kom ikke selv, men det gjorde mere end hundrede skolehaveinteresserede lærere, pædagoger, skoleledere, og andre, der vil arbejde med skolehaver i praksis.

17 undervisningsforløb og en manual skal gøre det lettere at komme i gang med skolehaver. Foto: Ulla Skovsbøl

Både fødevareminister Dan Jørgensen og undervisningsminister Christine Antorini bød velkommen til de to ministeriers fælles konference om skolehaver 28. april 2015, dog kun på video.

Christine Antorini og ministerkollegaen Dan Jørgensen kunne ikke være med på konferencen, men var med på video. Til gengæld var mere end 100 lærere, pædagoger, skolehaveledere og andre interesserede mødt op for at høre om de nye materialer og blive inspireret til selv at gå i gang med at bruge haven i undervisningen.

I 2013 lancerede undervisningsminister Christine Antorini sammen med daværende fødevareminister – nuværende direktør i landbrugsorganisationen Fødevarer og Landbrug – Karen Hækkerup et skolehaveinitiativ, som fik stor bevågenhed: De to ministeriet afsatte til sammen to millioner kroner til fremme af skolehaver i Danmark.

Manual skal gøre det lettere at komme i gang
Nu halvandet år efter foreligger resultatet, der primært består af et inspirationsmateriale til lærere, der vil i gang med at bruge haven i undervisningen. Det er 17 undervisningsforløb og en skolehavemanual, som skal gøre det lettere at komme i gang.  Det hele blev præsenteret ved en konference tirsdag i denne uge.

- Skolehaver er et konkret bud på, hvordan læringen kan tilrettelægges med udgangspunkt i anvendelsesorienterede metoder og ved at afprøve teori i praksis, sagde undervisningsminister Christine Antorini i sin tale.

- Det er et unikt læringsrum, hvor eleverne kan lære alt fra frø og høst til økosystemer, bæredygtighed og madlavning ved at smage, røre, lugte og observere, hvad der sker i naturen. Det giver muligheder for, at man kan lære på forskellige måder, hvilket er en forudsætning for, at alle bliver så dygtige, de kan, uddybede ministeren.

LÆS RELATEREDE ARTIKLER: