Medieiværksætter: – De trykte mediers storhedstid er forbi

MediaWatch bragte forleden en artikel om OrganicToday.dk. Med tilladelse fra MediaWatch gengiver vi her artiklen i sin fulde længde:

……

På miljøsitet OrganicToday.dk satser man på annoncer og sponsorater, men vil ikke afvise mikrobetaling, hvis det bliver lettere at håndtere.

- Hvis det lykes OrganicToday. dk at få del i mediestøtteordningen, som politikerne forhandler netop nu, vil vi kunne sætte turbo på vores udviklingsplan og rykke meget hurtigere, siger redaktør Gustav Bech.

Af Thomas Bo Christensen
Det er for dyrt at trykke og distribuere magasiner på print. Og kombineret med et brændende ønske om at udforske nettets muligheder er det baggrunden for, at de to miljøjournalister, Ulla Skovsbøl (51) og Gustav Bech (58), tidligere på året tog skridt og blev medieiværksættere med miljøsitet Organictoday.dk.

Sitet består af nyheder om bl.a. økologi, landbrug og fødevarer – områder, som de journalister har et indgående kendskab til, eftersom Ulla Skovsbøl er tidligere radiojournalist i DR med speciale i miljø, energi og klima, mens Gustav Bech bl.a. er tidligere redaktør af økologernes fagblad, Økologi og Erhverv.

De to iværksættere forsørger sig ved freelanceopgaver ved siden af arbejdet med Organictoday.dk, men på sigt skal sitet finansieres ved hjælp af sponsorater og annoncer. Og med lidt mediestøtte kan processen speedes op og sætte fart på projektets udviklingsplan, fortæller Gustav Bech i det fjerde afsnit af MediaWatchs serie om medieiværksættere.

Hvorfor har I valgt at blive iværksættere?

”Vi er fascineret af de muligheder, der ligger i at publicere på nettet. Jeg opsagde for nogle år siden mit faste job som redaktør for en 14-dags avis for at rejse til udlandet og har nu mit eget journalistiske og grafiske firma. Organictoday.dk ligger i naturlig forlængelse af de opgaver og det journalistiske område, jeg beskæftiger mig med. Desuden har jeg i mange år redigeret og skrevet nyheder til trykte blade, men har altid været frustreret over den langsommelige og dyre produktions- og distributionsproces. Oven i købet skal postvæsenet bruge flere dage for at bringe bladene ud. De trykte mediers storhedstid er forbi. De er alt for dyre at producere, og de kan slet ikke hamle op med nettet, når det gælder nyhedsformidling.”

Hvad er det journalistiske mål med projektet?

”Vi har oprettet Organictoday.dk, fordi vi savner et nyhedsmedie, som meget konsekvent følger udviklingen på miljø- og klimaområdet. Hele verden drejer rundt om klima-debatten, men der er ikke nogen steder, hvor man konsekvent kan følge udviklingen. Avisernes stof er meget fragmenteret, og der er ikke nogen steder, man kan læse om det, der interesser os. Samtidig er nettet hurtigt, og det fungerer godt som et vidensbibliotek.”

Hvad har været den primære drivkraft – ønsket om at lave en ny type journalistik på nettet, ønsket om at være selvstændig eller ønsket om at tjene penge på nettet?

”Lysten til at udforske nettets muligheder er nok den primære drivkraft, men vi vil selvfølgelig også gerne tjene penge på vores projekt.”

Hvordan ser jeres forretningsmodel ud?

”Organictoday.dk udgives af mit lille, private, uafhængige firma, og sitet skal finansieres ved hjælp af sponsorer, fonde og annoncer. Vi har fået de første sponsorer, men er ikke begyndt at sælge annoncer endnu. Og man kan sige, at forretningsmodellen næsten giver sig selv. Enten kan man lave et betalingssite, eller man kan lave et sponsor- eller annonce-finansieret site. Jeg foretrækker at begynde der, hvor de fleste læsere befinder sig, og det er ikke der, hvor man straks skal have dankortet op af lommen. Men hvis mulighederne for mikrobetaling forbedres, vil jeg ikke på forhånd afvise enhver tanke om betaling.”

Forventer I at udvide i løbet af året?

”Vi lancerede sitet for halvanden måned siden og har et stort idékatalog i skuffen. Forbedringer, justeringer og nye initiativer vil ske løbende i en organisk udviklingsproces. Vores tidsplan er fleksibel, men vi har konkrete planer.”

Har I kalkuleret med at skulle få del i en ny mediestøtteordning?

”Vi holder os orienteret om mulighederne for mediestøtte. Tidligere har mediestøtten været med til at holde hånden under de store aviser og mediehuse med momsfritagelse og distributionsstøtte. Dermed fastholder politikerne en forældet produktions- og udgivelsesstruktur. Men heldigvis er der en begyndende forståelse blandt mange politikere for, at man måske snarere bør støtte nye fremspirende medier. Får vi del i tilskudsordningen, vil vi kunne sætte turbo på vores udviklingsplan og rykke meget hurtigere.”

Hvad forventer I af omsætning i løbet af det første år, og hvad er målet på sigt?

”Vi forventer en omsætning det første år på mindre end 100.000 kroner. Målet er to millioner i løbet af fem år.”

Hvor lang tid har I tænkt jer at give projektet, i tilfælde af at det ikke kan kunne løbe rundt?

”Vi har ikke fastsat nogen deadline. Vi vil løbende vurdere strategi og muligheder.”

Hvad er forventningerne til forretningen bag projektet – hvor mange brugere skal der til, før at det kan løbe rundt?

”Vi skal nok få det til at løbe rundt. Der vil blive perioder, hvor vi vækster kraftigt og perioder, hvor det ikke rigtig rykker. Antallet af brugere stiger uge for uge, og vi får mange positive tilbagemeldinger, så fremtiden er grøn.”

LÆS RELATEREDE ARTIKLER: