Maersk sætter kurs mod nye klima-mål

SKIBSFART – Rederiet Maersk Line, der er verdens største containerrederi, har otte år før tid nået sit mål om senest i 2020 at skære 25 procent af rederiets samlede CO2-udledning i forhold til 2007.

Maersk Line hæver ambitionerne og vil reducere 40 procent af rederiets CO2-udledning i 2020. (Foto: Maersk)

- Vi er stolte over at nå dette punkt otte år før tid. Det bekræfter, at vi er på rette spor, siger Morten Engelstoft, driftsdirektør i Maersk Line.

For at holde tempoet vil Maersk Line nu hæve ambitionerne endnu en tand og har sat sig som mål at reducere CO2-udledningen med 40 procent i 2020.

Har givet konkurrencefordel
- Vores fokus på energieffektivitet har gjort virksomheden betydeligt mere konkurrencedygtig på omkostningssiden. Og ved at skære vores CO2-udledning har vi også nedbragt CO2-emissionerne for vores kunder og hjælper dem på den måde med at opfylde deres egne CO2-mål, forklarer Engelstoft.

Målinger og datasystemer gør det muligt for kunderne at sammenligne rederieres CO2-præstationer.

- Vi ser en øget miljøbevidsthed blandt vores kunder, så når vi forbedrer vores miljømæssige præstationer, forbedrer vi også vores kundeforhold, siger direktøren.

Mærsk er fortaler for CO2-regulering
Det anslås, at skibsfarten tegner sig for transporten af ca. 90 procent af de varer, der handles på globalt plan, og skibsfart er den mest energieffektive måde at fragte gods ovre store afstande. Ifølge Mærsk-rederiet udgør tegner skibsfarten sig kun for tre-fire procent af den samlede CO2-udledning.

- Maersk Line er en fortaler for global regulering af CO2 for shipping. Reduktion af CO2 er en fordel for vores forretning, ikke en trussel, siger Engelstoft.

De foreløbige resultater på klima-området er nået ved hjælp af en kombination af større effektivitet, teknisk innovation og forbedring og optimering af ruterne

- Vi vil nå 40-procent-målet med mere af det samme, understreger Morten Engelstoft.

LÆS RELATEREDE ARTIKLER: