Lidl først med at skrotte indkøbsposer af plastik

MILJØ – Som den første butikskæde i Danmark fjerner Lidl nu plastikindkøbsposer fra alle danske Lidl-butikker.

Vi ønsker at tage ansvar og inspirere til alternative muligheder til indkøbsposen af plastik, siger Tina Kaysen, CSR-ansvarlig i Lidl Danmark.

Som den første butikskæde i Danmark fjerner den tysk-ejede Lidl nu alle indkøbsposer lavet af plastik i de danske butikker.

Det sker for at skåne natur og miljø.Verdenshavene og vores kyster er fyldt med plastikaffald, som ikke kan nedbrydes, og ofte ender større og mindre plastikstykker i maven på sagesløse fugle, fisk og havpattedyr.

Plastikindkøbsposerne udfases i samtlige  Lidls danske butikker næste år, og allerede fra september i år begynder Lidl at indfase FSC-certificerede papirsposer som alternativ til plastikposerne.

- Det sker på baggrund af kundernes efterspørgsel efter alternativer til plastikindkøbsposer samt kædens fokus på ansvarlige løsninger, oplyser Lidl.

Forbud i Frankrig, Italien og Californien
I flere lande som Italien, Frankrig og i den amerikanske delstat Californien har man indført forbud mod plastikposer for at undgå, at plastikposerne ender i havet og i naturen på landjorden.

I Europa forbruges samlet set 100 milliarder plastikindkøbsposer om året, svarende til at alle 500 millioner indbyggere hver især bruger ca. 200 plastikindkøbsposer årligt.

Læs også: Lidl lancerer GMO-frit svinekød

- I Lidl har vi stort fokus på den måde, vi påvirker miljøet, og vi ønsker ikke, at vores plastikindkøbsposer risikerer at ende i naturen, hvor de er til gene for dyreliv og miljø, forklarer Tina Kaysen, der er CSR-Ansvarlig i Lidl Danmark.

- Problematikken vedrørende plastik i naturen og havene er et emne, som debatteres globalt, og vi oplever også, at vores kunder interesserer sig meget for alternativer til den klassiske plastikindkøbspose. Vi ønsker at tage ansvar og inspirere til alternative muligheder til plastikindkøbsposerne, og derfor har vi i Lidl Danmark valgt at tage skridtet fuldt ud og helt fjerne plastikindkøbsposer i alle vores butikker, siger hun.

Økologisk bomuld og fairtrade
Lidl satser på, at alle plastikposer er udfaset næste år. På årsbasis betyder det, at butikskædens tiltag sparer naturen for over 10 millioner plastikindkøbsposer med en samlet vægt på ca. 300 tons.

Udover papirsposer, tilbyder Lidl også genbrugelige shoppingbags samt bæredygtige muleposer i Fairtrade-mærket økologisk bomuld.

- Det er klart, at vi som dagligvarekæde og leverandør af dagligvarer til rigtig mange danskere har et ansvar for, at vores kunder nemt kan fragte deres varer hjem. Og vi er stolte af, at vi er den første dagligvarekæde i Danmark, der udfaser plastikposer og tager andre alternativer i brug, uddyber Tina Kaysen.

Lidl har tidligere markeret sig som foregangsbutik i Danmark inden for CSR-tiltag, der skal styrke dyrevelfærd og miljø. I november 2015 fjernede Lidl som den første discountkæde alle buræg fra hylderne, og i december 2016 havde Lidl udfaset alle skjulte buræg i egne varer.

FAKTA om butikskæden Lidl

  • 29. september 2005 åbnede Lidl de første 13 danske butikker og har i dag 107 dagligvarebutikker og flere end 2.400 medarbejdere i Danmark.
  • Med en veltrimmet mejerikøler, høj fokus på friskhed, variation og lokale varer, kundeinspiration og et stort udvalg af økologiske mejeriprodukter vandt Lidl i oktober 2016 Mejeriprisen. Prisen uddeles af Landbrug & Fødevarer og gives til den dagligvarekæde, der udmærker sig særligt inden for kategorien »mejeri«.
  • I et pristjek på økologiske varer foretaget af Søndagsavisen i maj 2016, blev Lidl kåret som værende billigst på økologi set i forhold til øvrige dagligvarekæder.
  • I marts 2016 lancerede Lidl seks manifester for bæredygtige indkøb, som omhandler dyrevelfærd, fisk, kaffe, the, kakao og palmeolie.
  • I november 2015 fjernede Lidl, som den første discountkæde i Danmark, buræg fra hylderne i alle butikker. 1. januar 2017 havde Lidl også udfaset de skjulte buræg i alle dagligvarekædens egne varer.
  • I april 2015 indgik Lidl en treårig partnerskabsaftale med Danske Hospitalsklovne, som samtidig gør dagligvarekæden til hovedsponsor for organisationen.
  • I 2006 indførte Lidl, som den første dagligvarekæde, et sortiment af fairtrade-produkter, som sælges under kædens eget mærke Fairglobe.

Kilde: Lidl

LÆS RELATEREDE ARTIKLER: