Ja tak til flere grønne elbiler uden afgifter

ELBILER: Elbiler står højt på danskernes ønskeliste. Og elbilerne skal fortsat fritages for afgifter, mener tre ud af fire.

Politikerne har endnu ikke besluttet om, elbilerne fortsat skal fritages for afgifter, men det skal de, mener tre ud af fire i ny undersøgelse.

Elbiloperatøren CLEVER har undersøgt danskernes viden om og villighed til at købe elbiler. Undersøgelsen viser, at danskerne rigtig gerne vil have miljørigtige biler, og tre ud af ti viser interesse for, at deres næste bil kan blive en elbil. For de fleste ligger tidshorisonten for køb af en elbil dog mindst tre-fem år ude i fremtiden.

- Den lange tidshorisont indikerer en usikkerhed blandt forbrugerne i forhold til at investere i elbiler, så længe det ikke er afklaret, om elbilerne forsat skal afgiftsfritages. Det er en stor privatøkonomisk investering at købe bil, og derfor er det vigtigt at vide, hvilken fremtid man ser ind i, siger Lars Bording, adm. direktør i CLEVER.

Afgiftsfritagelsen sælger elbiler
Blandt dem, der vil købe en elbil indenfor et-to år, er miljøhensyn det væsentligste argument, men de vil også købe den fordi, den er afgiftsfritaget og fordi strøm som drivmiddel er billigt. Det viser den landsdækkende undersøgelse, som analysebureauet Wilke har lavet for CLEVER.

- Ønsket om at køre grønt driver dem, som med stor sandsynlighed vil købe en elbil, siger Lars Bording, adm. direktør i CLEVER.

Men også det faktum, at elbiler i dag er fritaget for alle afgifter tæller højt hos dem, der vil købe elbil inden for kort tid. Derfor skal vi hurtigst muligt have en afklaring på, om elbiler også fremover vil være fritaget for registreringsafgift. Forbrugerne har brug for at føle sig trygge, mener Clever.

Også en nylig offentliggjort undersøgelse fra Ingeniørforeningen IDA blandt 2.004 dansker viser, så bakker danskerne op om afgiftsfritagelsen af elbiler. Ifølge den mener tre ud af fire, at elbiler forsat skal være fritaget for registrerings- og ejerafgifter efter 1. januar 2016, hvilket ellers kan blive tilfældet, hvis politikerne på Christiansborg ikke finder en løsning.

Rækkevidde og infrastruktur udgør en barriere
Undersøgelsen afdækkker også, hvad der afholder danskerne fra at investere i elbil. Den største barriere er, at elbilens rækkevidde opleves som for kort, og at der ønskes mere infrastruktur – først derefter kommer det forhold, at prisen på elbilen opleves som for høj.

- Vi er vant til at købe bil efter marginalbehov, og derfor virker det angstprovokerende på mange at skulle køre i en elbil, som generelt har en kortere rækkevidde end de benzinbiler, vi kender. Faktum er dog, at elbilerne kan dække mere end 97 procent af danskernes køreture. Det viser data fra det store forskningsforsøg Test-en-elbil og fra DTU’s transportvaneundersøgelse, siger Lars Bording.

- Og ønsket om mere infrastruktur skal ses i det lys, at kun få er klar over, at en elbil primært vil blive tanket derhjemme på den ladeboks, man køber med bilen – man får faktisk sin egen ’tankstation’ som elbilist og slipper for at skulle køre på tanken. Det ved danskerne bare ikke, og derfor tror de fejlagtigt, at der skal være en ladestander på hvert gadehjørne – en stor del handler derfor også om uddannelse og om at tænke og tanke på nye måder, siger Lars Bording.

1.034 danskere over 18 år med adgang til bil har deltaget i CLEVERs undersøgelse, som er udført af analyseinstituttet Wilke, og omhandler danskernes viden om og holdning til elbiler og opladning.

LÆS RELATEREDE ARTIKLER: