Grønne studenter: Vi strejker for vores fremtid

KLIMA – Hvorfor skal vi gå i skole og studere for en fremtid, der snart ikke længere findes? Det handler ikke længere om menneskets samspil med naturen, men menneskets ansvar for klimaet, skriver Sussi Lillelund Christiansen, der er med i Den Grønne Studenterbevægelse.

Den Grønne Studenterbevægelse vil samle skole- og gymnasieelever og studerende til kamp for klimaet og en grøn fremtid.

Af Sussi Lillelund Christiansen, lærer og kandidatstuderende på KU

Hvorfor skal vi i skole og studere for en fremtid, der snart ikke længere findes?

Spørgsmålet er stillet af den 15-årige svenske Greta Thunberg, der opfordrer elever og studerende til at benytte deres stemme. Selvom man er nogle år fra at være stemmeberettiget, har man nemlig stadig en mening og bestemt også noget at skulle have sagt.

Op til det svenske folketingsvalg i september 2018 valgte Thunberg derfor at skolestrejke for klimaet. Dette har ført til en planlagt international skolestrejke den 30. november 2018 helt fra Australien til Sverige og Danmark.

Den Grønne Studenterbevægelse er arrangør for den danske skolestrejke for klimaet, fordi vi vil have klimaet øverst på dagsordenen, og vi vil have ændringer med det samme.

Klimaet på skoleskemaet
Men hvordan står det egentlig til med den danske folkeskole?

Som uddannet folkeskolelærer har jeg haft et samarbejde med otte forskellige skoler, og min oplevelse er, at klimaet absolut ikke er glemt i skoleskemaet. Det er nærmest utænkeligt at gå igennem en skolegang uden at komme ud med mindst tre kunststykker lavet af genbrugsobjekter.

Et kig ind i Folkeskoleloven viser endda, at klimaet umiddelbart er medtænkt. Her står, at folkeskolen skal bidrage »til deres [elevernes, red.] forståelse for menneskets samspil med naturen«. Så hvad er det, vi strejker for?

Det er meget simpelt. Vi strejker for vores fremtid.

Skærsilden er rykket til 2020
Som jeg skriver i mit decemberbrev til klimaminister Lars Christian Lilleholt, så er vores skærsild rykket til 2020, og derfor har vi brug for drastiske ændringer i vores vaner, hvilket både kræver en indsats på individ-, men sørme også politisk niveau.

Derfor vil jeg på fredag strejke for at fremme en folkeskolelov, der bevæger sig fra det 20. ind i det 21. århundrede, hvor det ikke handler om menneskets samspil med naturen, men menneskets ansvar for klimaet. En uddannelse, hvor bæredygtighed fylder i skemaet fra børnehave- til tiendeklasse, i gymnasiet og videregående uddannelser. Hvor vi ændrer vores vaner og vores overforbrug.

Hvad vil du strejke for?

PS: Dette debatindlæg er skrevet med den største respekt for de danske undervisere, som er stillet en enorm uddannende og generationsformende opgave, og som hver dag gør en kæmpe forskel i vores lille land.

LÆS RELATEREDE ARTIKLER: