Føtex garanterer laveste pris på økologisk kød

ØKOLOGI – Lavere priser og større udvalg skal få forbrugerne til at vælge økologi ved køddisken. Ny kampagne fra føtex vækker begejstring hos Økologisk Landsforening.

Prisen er ofte en afgørende faktor. Derfor vil vi nu sikre, at vores priser på økologisk kød altid er konkurrencedygtige, siger salgsdirektør i føtex, Jan Larsen.

Kun to-tre procent af det samlede kødsalg i Danmark økologisk. Spørger man forbrugerne, siger de, at de gerne ville købe mere økologisk kød, men at pris og begrænset udvalg ofte sætter en stopper for de gode intentioner.

Det vil supermarkedskæden Føtex gøre noget ved. Som led i en ny kampagne lover føtex kunderne, at de ikke kan finde økologisk fersk kød og fjerkræ billigere andre steder.

Prisen er en barriere
- Vores forbrugerundersøgelser viser, at kunderne gerne vil købe mere økologisk fersk kød og fjerkræ og have et større udvalg, men vi ved også, at når købsbeslutningen skal tages ved køledisken, så er prisen ofte en afgørende faktor. Derfor vil vi nu sikre, at vores priser på disse varer altid er konkurrencedygtige, siger salgsdirektør i føtex, Jan Larsen.

Den nye satsning betyder, at kunderne får refunderet forskellen i kroner og ører, hvis de efter at have købt økologisk fersk kød eller fjerkræ i føtex og bagefter finder samme vare billigere hos en konkurrent. Man skal blot dokumentere det. Efterfølgende vil føtex sænke prisen til samme niveau i alle sine butikker.

- Vi samarbejder med en ekstern partner, som indsamler priser hos konkurrenterne hver uge hos de kæder og butikker, vi sammenligner med. På den måde kan vi sikre, at vi altid har konkurrencedygtige priser på markedet, forklarer Jan Larsen.

Økologisk Landsforening vender tomlen op
Økologisk Landsforening hilser føtex’ satsning på økologisk fersk kød og fjerkræ velkommen.

- Der er et kæmpe potentiale for at sælge mere økologisk kød, siger markedschef Henrik Hindborg. Ifølge ham er der kun to ting, der skal til for at få det til at lykkes

- Butikkerne skal sætte avancen ned i en periode, således at merprisen for økologi bliver mindre, og så skal der være et større udvalg i butikkerne. føtex gør nu begge dele på én gang, og jeg er sikker på at kunderne øjeblikkeligt vil kvittere for initiativet ved at købe mere økologisk kød, vurderer han.

Op til 17 varianter
Med de skarpe priser følger også mere økologisk fersk kød og fjerkræ i føtex’ faste sortiment. De butikker, som kører med fast sortiment, vil fremover have 10 varianter inden for både okse, svin og fjerkræ , mens butikker, som oplever størst efterspørgsel på økologisk fersk kød og fjerkræ, kan have helt op til 17 varianter. Alle føtex food kører med fuldt økologisk fersk kød- og fjerkræssortiment.

- Vi håber, at vi med kampagnen, kan hjælpe kunderne til at leve op til de gode intentioner om at købe mere økologisk fersk kød og fjerkræ. Hvis det lykkes, vil vi helt naturligt følge op med flere produkter i sortimentet, siger salgsdirektør Jan Larsen.

 

██ Værd at vide om føtex-kampagnen

  • føtex sammenligner sine priser med disse dagligvarekæder og netbutikker: Rema 1000, Lidl, Fakta, Kvickly, SuperBrugsen, Super Best, Kiwi, Irma, Netto, Bilka, Aldi, ABC Lavpris, Dagli’Brugsen, Eurospar, Fakta Q, Kwik Spar, LokalBrugsen, Løvbjerg, Min Købmand, Spar, irma.dk, Osuma.dk, Superbest.dk, grisogko.dk og nemlig.com.
  • Varer, som er nedsat, fordi de nærmer sig sidste salgsdato, er ikke omfattet af føtex’ priskampagne. Det samme gælder lokale tilbud, som kun findes i få butikker i en konkurrerende kæde.
  • Kampagnen træder i kraft i dag 1. november 2014.

LÆS RELATEREDE ARTIKLER: