Vi spiser mere økologisk kød

ØKOLOGI – Salget af økologisk kød i Danmark vokser markant. Nye tal fra Friland viser, at salget er steget 15 procent i det forløbne år. Det er udtryk for en voksende interesse for dyrevelfærd, vurderer Økologisk Landsforening.

Salget af økologisk kød stiger markant. Butikkerne sælger næsten en tredjedel mere økologisk svinekød. Foto: Colourbox

Når danske forbrugere køber kød til middagsbordet, er det i stigende grad det økologiske kød med det røde Ø-mærke. Salget af økologisk svinekød er steget med hele 34 procent, mens salget af økologisk oksekød er vokset med seks procent.

Det viser nye tal fra salgsselskabet Friland, der netop har offentliggjort det seneste regnskab. Friland er en del af Danish Crown.

Direktør i Friland, Henrik Biilmann, er ikke i tvivl om, at væksten i salget af økologisk kød hviler på en sund udvikling i markedet.

- Det skyldes en generel vækst i efterspørgslen fra både detailhandel, foodservice kunder og industri, og det er tydeligt, at flere forbrugere og køkkener vælger økologisk, når de køber ind, siger Henrik Biilmann.

Eksporten stiger
Det er ikke kun i Danmark, at efterspørgslen efter økologisk kød fra Friland har været stigende. Også på eksportmarkederne vælger forbrugerne i stigende omfang økologisk kød. Derfor er der behov for flere leverandører af specielt økologiske grise for at følge med efterspørgslen, påpeger direktøren.

- Jeg tror på, at vi om tre år skal bruge cirka 1.000 ekstra grise om ugen for at følge med. Det gælder både efterspørgslen fra de europæiske markeder og fra de eksportmarkeder i specielt Asien, hvor Friland i disse år arbejder hårdt på at øge afsætningen, siger Henrik Biilmann.

Dyrevelfærd tæller
- Det er en rigtig glædelig udvikling, som blandt andet er et udtryk for, at danskerne i stigende grad er optaget af dyrevelfærd. Ved at vælge økologisk kød får forbrugerne netop en garanti for, at dyrene har haft god plads, har været ude under åben himmel og i det hele taget har levet så naturligt et liv som muligt, siger Henrik Hindborg, markedschef i Økologisk Landsforening.

Sidste år viste en undersøgelse, at godt 50 procent af danskerne synes, det er vigtigt eller meget vigtigt, at det svinekød, de køber, er produceret med fokus på dyrevelfærd. Men kun godt 21 procent siger, det er vigtigt, at kødet er økologisk.

- Vi har tidligere set indikationer på en manglende viden om, hvad der kendetegner den økologiske produktion. Den nuværende, positive udvikling i salget af øko-kød tyder på, at flere danskere er blevet bevidste om, at økologisk kød er lig med høj dyrevelfærd, siger Henrik Hindborg.

LÆS RELATEREDE ARTIKLER: