Drøn på økologien i Bella Center

ØKOLOGI – Den økologiske sektion med mere end 40 økologiske virksomheder som udstillere blev et trækplaster på fødevaremessen Copenhagen Food Fair i Bella Center på Amager i denne uge.

Annette Worsøe Bjerre, Øko++ (th) rådgiver kommuner, hospitaler og andre storkøkkener med at komme igennem omstillingsprocessen, når økologien skal på menukortet i offentlige køkkener.

Der blev langet smagsprøver over diskene i en lind strøm i de mere en 40 økologiske stande tirsdag i denne uge, der var udnævnt til økologiens dag på fødevaremessen Copenhagen Food Fair.

Kakaomælk med ægte chokolade, sprøde chips af jordskokker og rødbeder, ost i tern, brød i bidder, kaffe, frugtsaft, mælk… stort set alle fødevarer, man kan tænke sig var repræsenteret i økologisk kvalitet på messen.

- Der er virkelig drøn på her, siger Annette Worsøe Bjerre, der netop er startet som partner i firmaet. Øko ++, der rådgiver offentlige kantinekøkkener i kommuner og på hospitaler om omlægningen til økologi.

I firmaets stand demonstrerer hun meget illustrativt, hvor meget mere man kan få for pengene, hvis den økologiske vintermenu hviler på et fundament af kartofler, selleri og gulerødder, som har groet i den hjemlige muld i stedet for på salat, tomater, agurker og andre importerede varer.

Det er den slags Øko ++ underviser kantinelederne i for at forberede dem på, hvordan de kan sammensætte en god økologiske inden for det budget, de har til rådighed. Det harmonerer fint med det overordnede formål med økologi sektionen på Copenhagens Food Fair, som er at søsætte et fremstød for økologi i storkøkkener.

Niels Ebbe fra grossistfirmaet Solhjulet (th) har solgt økologiske varer i 40 år. I de år er der sket en vældig professionalisering, men også en kommercialisering, som han er knap så begejstret for.

Det kommercielle vinder frem
I en anden af udstillingens travle stande har en af pionererne inden for økologisk afsætning travlt med at fortælle om sit samarbejde med økofarmere i Uganda og sin import af deres produkter. Det er Niels Ebbe fra grossistvirksomheden Solhjulet ved Bjerringbro. Han har solgt økologiske varer i over 40 år og oplevet en kolossal udvikling i branchen, både hvad angår omfang og karakter.

- Når man ser sig om her i dag, er det tydeligt, at der er sket både en vældig professionalisering og en vældig kommercialisering af økologien, siger han og nikker rundt til de travle stande. Professionaliseringen er fin, men kommercialiseringen er jeg knap så begejstret for.

Stor reklameværdi at være med
Niels er dog lige som alle de øvrige udstiller også selv i Bella Center af kommercielle årsager, for at synligøre sin virksomhed og møde nuværende og kommende kunder.

- Det har stor reklameværdi at være med her. Her kommer indkøbere, som er potentielle kunder, men der kommer selvfølgelig også mange almindelige mennesker, som først og fremmest er her af nysgerrighed og for smagsprøvernes skyld, siger direktør Steen Jespersen fra mejeriet Øllingegård på Sjælland.

Copenhagen Food Fair finder sted fra den 24. til den 27. februar i Bellacenteret. Hotel- og restaurationsbranchens organisation HORESTA er hovedarrangør, og den økologiske sektion på messen er etableret i samarbejde med Økologisk Landsforening.

LÆS RELATEREDE ARTIKLER: