Danske bryggerier vil være CO2-neutrale

MILJØ – Øl fra danske bryggerier skal produceres miljøvenligt. Genbrug, grøn el og cirkulær økonomi er er emnet for en konference, bryggerierne indkalder til i dag fredag.

1. klasse fra Nors Skole samlede sidste år 37.124 dåser og flasker og vandt dermed Dansk Retursystems konkurrence om at blive »Dåserydderens bedste miljøvenner«.

Danske øl skal brygges CO2-neutralt. Bryggerierne skal anvende 100 procent grøn el. Og flasker eller dåser skal være 100 procent cirkulære.

Sådan lyder nogle af de danske bryggeriers visioner om cirkulær økonomi, der i dag fredag bliver præsenteret på en konference på Christiansborg.

Konferencen er arrangeret af Bryggeriforeningen for at dele sine erfaringer på området med andre brancher og komme med input til regeringens kommende strategi for cirkulær økonomi.

Ikke bare tom snak
Cirkulær økonomi er ikke bare tom snak fra grønne drømmere, men en bundsolid forretningsmodel, der har flere år på bagen hos de danske bryggerier. Igennem de seneste 15 år har bryggerierne vist, at der er masser af business cases med cirkulære løsninger, som har demonstreret høj ressourceeffektivitet og masser af genanvendelse.

- Og når vi lægger hånden på hjertet, så har det ikke primært været drevet af grøn samvittighed, men af økonomiske gevinster, siger Bryggeriforeningens direktør, Niels Hald

Han nævner eksempelvis de økonomiske gevinster, når bryggerierne opsamler og genbruger den kulsyre, der dannes under gæringen af øl, og bruger den til at karbonisere øl og læskedrikke. Og når bryggerierne opsamler vand, varme og damp og genbruger det andre steder i produktionen. For slet ikke at tale om verdens bedste genbrug: Det danske pant- og retursystem for dåser og flasker.

Visioner og udfordringer
- Men vi skal videre med den cirkulære økonomi – både af hensyn til økonomien og miljøet. Derfor glæder vi os til at diskutere både visioner og udfordringer, siger Niels Hald.

Blandt bryggeriernes udfordringer nævner han, at rammevilkårene ofte er usikre, uklare eller ændres hyppigt. Indimellem er der således bryggerier, der ikke kan foretage langsigtede investeringer, fordi de ikke ved, hvordan reglerne ser ud mere end 12-18 måneder frem.

- Så forsvinder den gode business-case pludselig. Det skal vi gøre noget ved i fællesskab, lyder opfordringen fra Bryggeriforeningens direktør.

LÆS RELATEREDE ARTIKLER: