Dansk firma vinder pris for bedste nye øko-produkt

ØKOLOGI – Copenhagen Sparkling Tea Company løb af med sejren og har fået en pris for det bedste nye økologiske produkt i kategorien drikkevarer.

Vi er blæst bagover af opmærksomheden. Det er gået over al forventning.Vi har oplevet interesse fra kunder i lande som både Frankrig, Rumænien, Nordamerika og Argentina. Det siger mig, at der er et enormt potentiale. Jeg tror, det kommer til at stikke helt af det her, siger Bo Sten Hansen.

Copenhagen Sparkling Tea Company har i dag fået overrakt en pris for det bedste nye produkt i 2018 på verdens største økologiske messe, BioFach i Nürnberg.

- Virksomheden er et førsteklasses eksempel på den innovationskraft, der kendetegner danske øko-virksomheder, lyder det fra Økologisk Landsforening, som står bag et stort dansk eksportfremstød på messen.

Blandt mere end 100 nye økologiske drikkevarer fra hele verden har gæsterne på verdens største øko-messe, BioFach i Nürnberg, valgt et dansk øko-produkt som den bedste produktnyhed i år.

Copenhagen Sparkling Tea Company har således netop fået overrakt prisen for »Best New Product 2018« indenfor kategorien drikkevarer for sit økologiske champagneprodukt, der er lavet på koldtrukkede teer.

Stifter: Vanvittigt og uvirkeligt
- Det er fuldstændig vanvittigt og meget uvirkeligt det her, siger Bo Sten Hansen, direktør og medstifter i Copenhagen Sparkling Tea Company.

- Professionelle indkøberne har gået rundt her på messen og kigget på økologiske produktnyheder fra hele verden, og så har de udpeget vores produkt som den mest interessante nyhed indenfor drikkevarer. Det er en utrolig stor anerkendelse, siger en overvældet direktør.

Blæst bagover af opmærksomhed
Sammen med den danske sommalier, Jacob Kocemba, stiftede han Copenhagen Sparkling Tea Company i begyndelsen af 2017 og samme forår kom de første lav- og nonalkoholiske mousserende teer på markedet.

Virksomheden har allerede hul igennem til seks eksportmarkeder med sine produkter, og prisoverrækkelsen i dag kunne tyde på, at eksportpotentialet er stort, skønner Økologisk Landsforening.

Det er også det indtryk, de første dage på messen har efterladt hos Bo Sten Hansen.

- Vi er blæst bagover af opmærksomheden. Det er gået over al forventning. Vi introducerer jo en helt ny drikkevarekategori, som ikke er set før, og messen har bekræftet os i, at vi har fundet et hul i markedet med vores produkter. Vi har ramt noget, som har en bred appel. Vi har oplevet interesse fra kunder i lande som både Frankrig, Rumænien, Nordamerika og Argentina. Det siger mig, at der er et enormt potentiale. Jeg tror, det kommer til at stikke helt af det her, siger Bo Sten Hansen.

Hans målsætning er at femdoble virksomhedens omsætning i år – primært båret af eksport.

Godt eksempel på dansk øko-innovation
Copenhagen Sparkling Tea Company deltager på BioFach sammen med mere end 40 andre danske øko-virksomheder i et stort eksportfremstød arrangeret af Økologisk Landsforening i samarbejde med netværket Bio Aus Dänemark.

- Det er meget velfortjent, at prisen går til Copenhagen Sparkling Tea Company. De har et fuldstændigt unikt økologisk kvalitetsprodukt, som demonstrerer nytænkning og innovationskraft på et meget højt niveau, siger Pernille Bundgård, markedschef for eksport i Økologisk Landsforening.

Ifølge hende bliver danske øko-virksomheder i høj grad bemærket for deres innovation

-  Det er klart en af årsagerne til den store interesse for dansk økologi, vi oplever her på messen, siger hun.

I løbet af de sidste fire år er Danmarks eksport af økologiske varer mere end fordoblet.

Der blev eksporteret danske øko-varer for 2,4 milliarder kroner i 2016, og Økologisk Landsforening vurderer, at dansk økologi er så eftertragtet på eksportmarkederne, at øko-eksporten vil runde tre mia. allerede i 2018.

Den internationale øko-messe i Nürnberg slutter i morgen lørdag.

LÆS RELATEREDE ARTIKLER: