Salg af økologi til storkøkkener vokser

ØKOLOGI – Salget af økologi til kantiner, restauranter og institutioner er fordoblet på tre år, viser nye tal. Både private og offentlige kantiner bruger mere og mere øko-mad i de store gryder.

Kantiner, restauranter og institutioner har fået smag på økologiske råvarer.

Omsætningen af økologi i landets storkøkkener nærmer sig en milliard kroner, viser en ny opgørelse. Øko-salget voksede fra ca. 456 mio. kroner i 2009 til ca. 918 mio. kroner i 2012 og er således fordoblet på tre år.

Tallene er baseret på indberetninger fra de 15 største foodservice-grossister i Danmark og Økologisk Landsforenings estimat for den resterende del af markedet. Opgørelsen er lavet af Økologisk Landsforening og Producentsammenslutningen Økosalg og Oplysning med tilskud fra EU og Fødevareministeriet.

Stort og flot skridt
- Udviklingen er et stort og flot skridt i retning mod en mere bæredygtig storkøkken-drift, siger Rikke Thorøe Grønning, foodservice-koordinator i Økologisk Landsforening.

- Det voksende antal kantiner, restauranter og institutioner, der lægger om til økologi, er med til at fremme økologien og de samfundsmæssige fordele, der følger med – eksempelvis beskyttelse af natur og grundvand.

- Vi ser stor øko-vækst i både de private kantiner og i offentlige køkkener. Mange private virksomheder vil gerne være bæredygtige og brande sig med en grøn profil og en økologisk kantine. De offentlige køkkener er også i stigende grad begyndt at lægge om til økologi, og det vil vokse yderligere som følge af regeringens mål om, at der senest i 2020 skal være i gennemsnit 60 procent økologi i de offentlige gryder, siger hun.

LÆS RELATEREDE ARTIKLER: