Økologien vokser i storkøkkener

Salget af økologiske varer til kantiner og offentlige storkøkkener er vokset med 46 procent på ét år, og Økologisk Landsforening forudser yderligere stigninger.

Økologien vinder indpas i storkøkkenerne. Her laves tomatsuppe.

Økologisk mad er ikke længere forbeholdt en lille eksklusiv skare. Også i kantinen, på mange restauranter og hospitaler kan danskerne nu spise økologisk.

På blot et år er det samlede salg af øko-varer til danske storkøkkenere vokset med 46 procent. Det viser nye tal fra Økologisk Landsforening.

Storkøkkenerne købte i 2011 økologiske produkter for 743 millioner kroner. Det er 234 millioner mere end i 2010.

Mange vil gerne have en grøn profil

Tallene er baseret på indberetninger fra de 11 største foodservice-grossister i Danmark og Økologisk Landsforenings estimat for den resterende del af markedet.

Rikke Thorøe, der er foodservice-koordinator i Økologisk Landsforening, forudser yderligere vækst i de kommende år.

- Vi ser vækst lige nu både i de private kantiner og i de offentlige køkkener. Mange private virksomheder vil gerne være bæredygtige og brande sig med en grøn profil og en økologisk kantine, siger hun.

- Indenfor de senere år er de offentlige køkkener i stigende grad også begyndt at lægge om til økologi, og det kommer til at vokse yderligere. Regeringen har fastsat et mål om, at der senest i 2020 skal være i gennemsnit 60 procent økologi i de offentlige gryder, og hver eneste dag bliver der serveret 500.000 offentlige måltider i Danmark, siger hun.

LÆS RELATEREDE ARTIKLER: