Nordic Organic Food Fair åbner i Malmö

ØKOLOGI – Tusindvis af indkøbere og detailhandlere fra hele verden, som handler med naturlige og økologiske produkter, kommer til MalmöMässan i Sverige 16.-17. november for at deltage på Natural Products Scandinavia og Nordic Organic Food Fair.

Organic Food Fair i Malmø åbner på onsdag, og arrangørerne venter 4,500 besøgende.

Organic Food Fair og Natural Products Scandinavia, som er Nordens største messe for naturlige og økologiske mad- og drikkevarer, helse, skønhed, eco-livsstil og personlige plejeprodukter, sætter med 375 udstillere ny rekord, når messen åbner på onsdag.

Arrangørerne venter op mod 4.500 besøgende fra hele verden – og det er inklusiv nøgleindkøbere og ledere fra flere af Skandinaviens største detailforretninger, helsebutikker, apotekskæder, grossister og distributører, offentlige køkkener og supermarkeder. De kommer for at få indblik i nye naturlige og økologiske produkter og i nye markedstrends.

Blandt nogle af de mange, der på forhånd har meldt sig til, finder vi nogle af Nordens største butikskæder som ICA Sverige, Axfood, Dansk Supermarked Group, Coop Sverige, Coop Danmark; Life Everkost, Life, HKC Egenvård, Matas, Netto, Ikea, Lidl, Danasan, TJX Europe, KåKå, Dagrofa, Norges Naturmedisinsentral, Kost & Näring, Orkla, Svensk Cater, Hälsokraft, Gymgrossisten, Infinity Foods, Mat.se, Nemlig.com, Reitan Servicehandel, FoodService Danmark, 7-Eleven, Ruohonjuuri, SuperBrugsen, Kung Markatta, Kicks, Arnold Suhr Netherlands, BC Hospitality Group, MaxiPharma, Naturkost Übelhör, Renée Voltaire, H&M, og Magasin du Nord.

- Bæredygtighed er en meget vigtig del af vores tilbud til forbrugerne, som vi konstant udvikler. Messen er en fantastisk mulighed for at danne sig et overblik over nye produkter, leverandører og trends. Jeg ser frem til en messe fyldt med energi og ny viden, også via seminarerne, siger Silvie Königsmark, category manager skønhedspleje & helse i Coop Sverige AB.

Også Per Dyhrehegn, category manager food i 7-Eleven Danmark, glæder sig rigtig meget til at besøge messen.

- Det er anden gang, jeg besøger Nordic Organic Food Fair. Jeg vidste ikke, hvad jeg kunne forvente, det første år jeg deltog, så jeg blev meget positivt overrasket over at se så mange innovative leverandører og produkter, som gav mig en masse inspiration og idéer til at udvide vores produktsortiment, siger han.

- På blot få år er Nordic Organic Food Fair blevet kendt og etableret over hele Europa som hele Nordens og Sveriges internationale økologiske fagmesse. Messen er helt unik i branchen, og vi ser frem til at besøge den igen i år med store forventninger, siger Christoffer Carlsmose, organic coordinator i Menigo Foodservice AB.

- Natural Products Scandinavia er den bedste mulighed for at få hurtig og omfattende viden om naturlige og økologiske produkter i Norden. Det er den perfekte markedsplads for folk, som gerne vil udvide deres forretning i Norden, og som er på jagt efter nye spændende brands. Hvis du interesserer dig for bæredygtighed, hvilket alle burde gøre, så er du simpelthen nødt til at besøge messen, siger Henrik Olténg, adm. direktør i Weleda Nordic og formand for NOC Sweden.

- Jeg har hørt en masse godt om Nordic Organic Food Fair fra kollegaer og partnere i branchen, og jeg besluttede derfor, at i år er året, hvor jeg vil udvide mit kendskab til det skandinaviske marked for økologi. Det giver mig mulighed for at møde nuværende leverandører og forhåbentlig få nye kontakter og leads. Infinity Foods er en banebrydende britisk grossist, og det bliver godt at få mulighed for at få synlighed på denne vigtige regionale messe, siger Scott Muir, commodity buyer i Infinity Foods co-op.

375 udstillere og 13 pavilloner
Messens højdepunkter inkluderer Organic Theatre, Natural Theatre og Natural Beauty Theatre – hvor en lang række højt profilerede brands og brancheeksperter deler de nyeste trends og den seneste research. Blandt de tilbagevendende pavilloner er KRAV, Organic Denmark, Soil Association, Demeter Italy, Germany og Biofood – Biolivs; og nytilkomne fra Holland, Spanien, Estland, Organics Cluster Frankrig, Advantage Østrig og Litauen. I år er der også en ny Vegansk Boulevard og Eco-Packaging-område i år.

The Nordic Organic Chef Competition, som blev lanceret sidste år, er også på menuen i år. I år afholdes den af den svenske økologiske kokkeforening Ekokockar, og der vil være tre finaler, som afvikles på messen, blandt andet Årets Nordiske Økologiske Kok, Sveriges Økologiske Kok og Sveriges Unge Økologiske Kok.

LÆS RELATEREDE ARTIKLER: