Mindre bureaukrati når landmænd vil udvide

LANDBRUG: Landmænd kan hurtigere få nye stalde og flere dyr. Kommunerne har for andet år i træk forkortet ventetiden, når landmænd vil udvide. Den gennemsnitlige sagsbehandlingstid er nu tæt på et halvt år.

For andet år i træk har landets kommuner barberet et godt stykke af sagsbehandlingstiden, så den nu er nede på 6,6 måneder. Foto: Colourbox

Når landmænd vil udvide med flere dyr eller bygge ny stald, får de tilladelsen langt hurtigere end tidligere, viser nye tal fra kommunerne.

For andet år i træk har landets kommuner barberet et godt stykke af sagsbehandlingstiden, så den nu er nede på 6,6 måneder i gennemsnit i 2014 mod 7,9 måneder i 2013.

Det glæder miljøminister Kirsten Brosbøl, der dog håber på, at sagsbehandlingstiden kan komme endnu længere ned.

- En kort sagsbehandlingstid er afgørende for landbrugets muligheder for at skabe vækst og arbejdspladser. Samtidig er det godt for miljøet, fordi ny teknologi bliver indført hurtigere, siger miljøminister Kirsten Brosbøl.

Den korte sagsbehandlingstid er ifølge ministeren resultatet af en målrettet indsats, hvor der på to år er barberet over en tredjedel af sagsbehandlingstiden.

- Men jeg håber på, at vi kan nå endnu længere ned, og derfor vil jeg sammen med kommunerne også have fokus på dette område fremover, siger hun.

Landmænd skal behandles godt
Den gennemsnitlige sagsbehandlingstid for husdyrsager var i 2012 på 10,1 måneder. Den faldt i 2013 til 7,9 måneder og er i den nye 2014-statistik faldet yderligere til 6,6 måneder.

Jørn Pedersen, formand for KL’s Teknik- og Miljøudvalg, glæder sig over udviklingen og hæfter sig ved, at landmændene skal føle sig godt behandlet.

- For kommunerne handler det om at yde den bedst mulige service til de lokale landbrug. Vi har vist, at vi kan levere store forbedringer på kort tid, og mange kommuner har gjort en kæmpe indsats for at rydde op i sagsbunkerne. Det fortjener stor ros, siger Jørn Pedersen.

De erfaringer, som kommunerne har gjort på landbrugsområdet, skal nu bruge på andre områder for at levere god service til borgere og virksomheder.

LÆS RELATEREDE ARTIKLER: