McDonald´s får en vegetar-burger

MAD – Mange skærer ned på kødforbruget. Også McDonald´s mærker  den kødløse trend og sætter fra i morgen en vegetar-burger på menukortet i 88 fastfood-restauranter i Danmark. Den koster 55 kroner.

McDonald´s mærker stigende interesse for en burger, som ikke indeholder kød.

Det er mere populært end nogensinde at tage en kødfri dag eller at vælge kødet helt fra.

En Gallup-undersøgelse fra tidligere i år viste, at danske familier generelt spiser mindre kød end for fem år siden og tit vælger kødet fra en eller flere gange om ugen. Nu kan de også lægge vejen forbi McDonald’s på deres kødfrie dage, hvis de helst vil undgå kød.

I morgen lancerer den amerikanske fastfood-kæde en ny vegetarburger, der kommer på menukortet side om side med alle de kendte klassikere med store bøffer omkranset af en burgerbolle.

Mærker tendensen
- Vi har – især i den seneste tid – oplevet, at en del af vores gæster har efterspurgt en burger, som ikke indeholder kød – så vi kan bestemt også mærke tendensen. Derfor har vi gennem noget tid arbejdet meget målrettet med at udvikle vores eget tilbud til dem, der gerne vil have et alternativ til vores burgere med enten kød eller kylling, siger Mads Friis, der er kommerciel direktør i McDonald´s Danmark.

Udfordringen med at skabe en god vegetar-variant af den klassiske bruger er først og fremmest at finde et vegetarisk alternativ til bøffen, der både har en smag og konsistens, der gør det egnet til at blive centrum i en McDonald´s burger.

Resultatet af McDonald´s udviklingsarbejde er blevet en burger, som i stedet for kød indeholder to vegetariske bøffer, som primært består af Quinoa, rød peberfrugt og krydderier.

Skal smage rigtig godt
- Vi vil ikke sætte noget på menuen, som ikke kan leve op til de krav, både vi og vores gæster stiller til den gode og kendte McDonald´s smag. Det er ikke nok at have et grønt alternativ, for selvfølgelig skal en vegetarburger også smage rigtig godt. Derfor tog det lidt tid og mange smagstest af forskellige vegetarbøffer, før vi fandt den rigtige løsning til danskerne, siger Mads Friis.

Ifølge ham er quinoa godt og mættende, det får en god sprødhed, når det bliver stegt.

- Og med indslaget af rød peberfrugt, synes vi, at vi har ramt rigtigt og skabt en ægte McDonald´s burger, der passer ind i vores populære premium-serie, Homestyle, selv om den ikke indeholder kød, siger han.

Quinoa- og peberbøfferne bliver efter stegning lagt i en ristet briochebolle, krydret med citron mayo, rødløg, tomat, salat og en skive emmentaler.

55 kroner for en vegetar-burger
Vegetarburgeren kommer i familie med McDonald´s premium-burgere, Homestyle, som ud over vegetarburgeren omfatter tre andre varianter med 100 procent oksekød, og som er på menuen i kampagneperioder.

Den nye vegetarburger kommer til at koste ca. 55 kroner i en kampagneperiode fra 16. november til 21. december. Herefter kommer den permanent på menuen i ca. halvdelen af McDonald’s restauranter for i løbet af 2018 at komme fast på menuen i samtlige restauranter.

Det sker i takt med, at de sidste restauranter bygges om til et nyt koncept med plads til flere forskellige blivende produkter på menuen.

FAKTA om McDonald’s i Danmark

  • Den første McDonald’s restaurant i Danmark åbnede på Vesterbrogade, København i 1981.
  • McDonald’s i Danmark har i dag 88 restauranter, der ejes og drives af i alt 21 danske franchisetagere.
  • Kæden har ca. 4200 medarbejdere og serverer hver dag omkring 172.000 måltider.

LÆS RELATEREDE ARTIKLER: