Irma har succes med økologi

ØKOLOGI – Hver fjerde liter sødmælk, der sælges i Irma, er i dag økologisk.

Salgskurverne for økologi stiger i Irma-butikkerne i slutningen af 1989 og begyndelsen af 1990. Foto: CC BY flickr magnus*

Økologiske varer har først nu for alvor fået deres gennembrud i den store FDB-ejede butikskæde, Irma.

Efter flere års forgæves forsøg på at sælge økologiske produkter, er der i løbet af efteråret og vinteren for alvor kommet skred i tingene. Helt i top er Irmas erfaringer med salget af økologisk sødmælk.

Hver fjerde liter sødmælk, der ruller forbi kasseapparaterne i de knap 200 Irma-butikker, er i dag økologisk. Neget mere beskedent, men alligevel i første omgang tilfredsstillende er salget af økologisk letmælk, som har vundet ca. fem procent af det totale letmælkssalg i Irma.

Også for de øvrige økologiske produkter stiger salgskurverne langt bedre end tidligere.

Samtidig er Irma langt fremme med planer om at introducere en økologisk kylling i butikkerne. Det bliver en økologisk frilands-kylling, som skal hentes hjem fra Frankrig. Herhjemme er det nemlig endnu ikke muligt at skaffe tilstrækkeligt af den slags.

Skub i den rigtige retning
Direktør Gustav Rothe fra Irmas afdeling for kvalitetskontrol bekræfter, at det i øjeblikket går over al forventning.

- Tiden er absolut blevet mere moden for økologiske varer. Kunderne har i dag lært dem at kende. Tidligere måtte vi sende en stor del af varerne retur, fordi de ikke kunne sælges. I dag kan vi ikke få nok, siger Gustav Rothe.

- I dag ryger der ca. 20.000 liter økologisk sødmælk om ugen. Og desuden går der vel 15.000-16.000 liter let-, kærne- og skummetmælk, oplyser Kim Jacobsen, indkøbschef i Irma.

Grøn kampagne
Irma har for første gang fået fremstillet store mængder salgsmateriale som fx pjecer, aviser og butiksskilte. Og lige netop i denne tid bliver københavnerne hver gang, de ser en bus, mindet om de økologiske varer. Busserne kører nemlig rundt med Irmas store reklamer for økologisk mælk og brød.

- Vi kører i øjeblikket kampagne for økologiske varer. Og det har helt tydeligt givet resultater, siger Gustav Rothe.

Han taler om en markedsandel for økologiske varer på de magiske otte procent.

- Den grænse er vi heldigvis kommet over, når det gælder mælken, og det er jeg glad for.

Også økologisk rugbrød, som ellers tidligere gik lidt trægt, sælger nu bedre, efter at busreklamerne er begyndt at gøre sig gældende..

Butiksbestyrere besøger økologisk avler
Irma-direktøren fortæller, at det før har været svært at få butiksbestyrerne til at bestille varerne hjem. Men nu er der tilsyneladende gået hul på bylden.

- Det blev for eksempel  en stor succes, da vi for et stykke tid siden sendte 10-20 butiksbestyrere ud til en økologisk gulerodsavler, så de ved selvsyn kunne opleve og lære noget om økologisk produktion.

- En af dem er holdt med at markedsføre standard-gulerødder for i stedet udelukkende at sælges økologiske gulerødder. Han var meget meget tilfreds med produktet, understreger Rothe.

Øko-grønt for 800.00 kroner om måneden
Underdirektør Erling Jensen fra Irmas frugt- og grøntafdeling er glad for, at det i dag går i den rigtige retning.

Kampagnen har været lige det, vi havde brug for til at sætte gang i salget af de økologiske grønsager. Butikkerne kan i dag se, der er idé og mening i at bestille varerne hjem. Før måtte de jo smide meget af det ud igen, siger han.

Erling Jensen oplyser, at Irma i det sidste kvartal af 1989 nåede op på at sælge økologiske grønsager for knap 800.000 kroner om måneden.

Artiklen blev første gang bragt i januar 1990 i Økologisk Jordbrug.

LÆS RELATEREDE ARTIKLER: