Tesco satser på discount

STORBRITANNIEN – Ny discount-strategi skal standse kunde-flugten til Aldi og Lidl. Økologi og kvalitet bliver nedtonet.

Efter flere år med stærk fokus på kvalitet, økologi og miljø, skubber den økonomiske krise de bløde værdier i baggrunden. Fødevarepriserne er eksploderet, og det giver discountkæderne vind i sejlene.
Senest er Storbritanniens største kæde, Tesco, vendt på en tallerken. Med et udvalg på 350 basis-varer i front fører kæden sig nu pludselig frem som ‘Storbritanniens største discount-kæde’.

Det sker som led i en ny strategi, der skal dæmme op for kundeflugten til discount-svægvægterne som Aldi og Lidl, som kaprer mange nye kunder på grund af den økonomiske nedsmeltning.

Selv om nogle af Aldis og Lidls varer kan virke fremmedartede, har de økonomisk plagede britere opdaget, at de kan spare på husholdningspengene ved at handle her fremfor Tesco og Sainsbury’s for slet ikke at tale om kæder som Marks & Spencer eller Waitrose.

Med en markedsandel på næsten en tredjedel af det britiske marked og 20 mio. kunder hver uge, er Tesco uden sammenligning den største, men ikke altid den billigste kæde at handle i.

I forbindelse med fremlæggelsen af halvsårsregnskabet forleden, sagde Tesco-bossen, at de hårdt trængte forbrugere ‘handler ned’ og nu vælger billigere produkter. Salget er økologiske og andre varer i den dyre ende er gået helt i stå.

- Folk vil gerne købe det, men de føler bare ikke, at de har råd, sagde han ifølge avisen The Guardian.
Selv om det nu går knap så godt med at få kunderne til at købe økologiske varer, har Tesco dog ikke givet op. En prisreduktion på ikke mindre end 25 pct. på økologiske varer kan måske få gang i salget igen, håber Tesco.

LÆS RELATEREDE ARTIKLER: