SuperBrugsen skærer ned på tilbudsaviser

Trods økonomisk nedtur og klimakrise vælter det uge efter uge ind med kilovis af farvestrålende reklametryksager, der lokker med billige og favorable tilbud på alt mellem himmel og jord.

En afgift på reklamer kan spare CO2.

Men tilbudsaviserne sviner miljøet, og mange mener, det er gået helt over gevind. Nu vil SuperBrugsen som den første af de store supermarkedskæder skære ned på antallet af tilbudsaviser og samtidig reducere sideantallet.

- Jeg vil gøre mit til, at tilbudsaviserne får mindre indflydelse i fremtiden, siger SuperBrugsens kædedirektør, Michael Løwe, til Berlingske.

Ifølge avisen modtager 76 procent af Danmarks husstande omkring 1.400 tryksager årligt. Det svarer til omkring et kilo om ugen.

SuperBrugsen har de seneste måneder skåret antallet af tilbudsaviser ned med syv procent. Det svarer til omkring 70.000 færre ugentlige tilbudsaviser.

Også de øvrige Coop-kæder som Fakta, Kvickly, Dagli’Brugsen og Irma overvejer for tiden hvad de skal gøre.

Mindre irriterende end telefonsalg
Ikke overraskende er reklamebranchen og den grafiske industri blandt de varmeste fortalere for tilbudsaviserne. En undersøgelse foretaget for Dansk Erhverv viser, at ni ud af ti modtagere aktivt bruger tilbudsaviserne til at finde varer.

Telefonsalg og reklamer i tv og radio er langt mere irriterende, mener forbrugerene. 87 procent af det papir, der bruges til aviser, ugeblade og reklametryksager, indsamles og genanvendes.

 

LÆS RELATEREDE ARTIKLER: