San Francisco vil indføre delebiler

TRANSPORT – Bystyret i San Francisco vil måske afskaffe størstedelen af byens vognpark til fordel for en delebils-ordning for de offentligt ansatte. New York og Chicago har allerede indført lignende ordninger. Storbyer i USA sparer penge på delebils-ordning for offentligt ansatte.

Delebiler vinder frem i amerikanske storbyer. Også i San Francisco, hvor byestyret vil skære ned på bilparken. Foto: CC BY flickr Loren javier

De kommunalt ansatte i San Francisco skal måske snart bevæge sig rundt i delebiler.

Hvis byrådet godkender et forslag, der er blevet fremsat, bliver San Francisco den næste storby, der sammen med en håndfuld andre amerikanske byer, skærer ned i antallet af kommunalt ejede biler til fordel for en ordning med delebiler for de offentligt ansatte.

New York, Chicago og Indianapolis har allerede indført lignende ordninger, og det kan spare både CO2 og penge, viser de foreløbige erfaringer.

- Hver gang vi kan reducere vores carbon footprint og samtidig kan opnå besparelser, skal vi forfølge disse idéer aggressivt, siger en af forslagsstillerne ifølge nyhedsbureauet Reuters.

Bilparken skæres ned
Hvis forslaget bliver godkendt, skal byens vognpark på omtrent 1.500 køretøjer, reduceres med 25 procent hver tredje år. Dermed vil så godt som alle biler, der ikke er helt nødvendige for byens drift, være borte i løbet af 12 år. Kun brandbiler, politibiler og lignende indgår ikke i planen.

Ifølge loven, skal kommunalt-ejede og leasede biler være udstyret med nye data-tracking-systemer for at overvåge brugen. Disse systemer vil samtidig gør det muligt for San Francisco at afgøre, hvilke køretøjer, der ikke udnyttes godt nok og derfor kan sælges først. I fremtidens skal de offentligt ansatte reservere biler gennem et nyt elektronisk system.

Chicago er forbillede
Hvis San Francisco indfører den nye deleordning, vil bystyret samtidig indgå en særaftale med et delebils-firma, som vil skulle forpligte sig til at give byen fortrinsret til bilerne i nødsituationer. Fx i tilfælde af jordskælv.

Det er Chicagos delebils-ordning, der er forbillede for forslagsstillerne i San Francisco. I Chicago, der er USA´s tredje største by med næste tre millioner indbyggere, har delebilsordningen betydet besparelser på 90 øre pr. kørte kilometer sammenlignet med byens egne biler.

LÆS RELATEREDE ARTIKLER: