Salget af kødpålæg dykker med ti procent

MAD – Salget af kødpålæg er på blot et år faldet med ikke mindre end ti procent, viser nye tal fra Danmarks Statistiks Forbrugerundersøgelse 2016.

Den røde spegepølse er ikke så populær, som den var engang. I 2016 faldt salget af kødpålæg med ca. 10 procent. Foto: Colourbox

Vi spiser langt mindre kødpålæg end tidligere. En gennemsnitlig dansk husstand brugte sidste år omkring 1.620 kroner til kødpålæg. Det svarer til et fald på ca. ti procent i løbet af et år.

Det viser Danmarks Statistiks Forbrugerundersøgelsen 2016, der er baseret på data fra 2.194 husstande, skriver Dansk Handelsblad.

Forbrugerundersøgelsen giver et overblik over husstandenes samlede forbrug, men dykker også ned i de en enkelte fødevarekategorier. Og her er kategorien med kødpålæg den af de store kategorier, der går allermest tilbage.

»Andet kødpålæg« tegnede sig i 2015 for 4,9 procent af husstandenes gennemsnitlige årlige forbrug på 36.607 kroner til fødevarer og ikke-alkoholiske drikkevarer. Denne andel er nu faldet til 4,5 procent.

Målt i årets priser er der kun tale om et dyk på 169 kroner per husstand, men for samtlige husstande i hele landet svarer det til et fald på 453 millioner kroner, skriver Dansk Handelsblad.

Flere spiser frokost på jobbet
Samlet set dækker kategorien »Andet kødpålæg« over en meget lang række pålægs-klassikere som blandt andet kødpølse, leverpostej, skinkepålæg, rullepølse, roastbeef mv., men kategorien dækker i Danmarks Statistiks definition også hakket kalv/flæsk og færdige kød- og fjerkræretter.

– Vi kan se et fald i salget af rugbrød. Det skyldes blandt andet, at flere og flere danskere spiser frokost på arbejdspladsen, men det skyldes også en lang større tilgængelighed af convenience. Vi kan se en voldsom vækst indenfor convenience, og den kategori er langt fra færdig med at vokse, siger Lars Aarup, analysechef i Coop Analyse til Dansk Handelsblad, som er dagligvarehandelens ugeavis.

LÆS RELATEREDE ARTIKLER: