Problem-tun lander på Coops butikshylder

MAD – Udvalget af dåsetun på Coop-butikkernes hylder er under al kritik, mener Greenpeace. I dag er en gruppe Greenpeace-aktivister derfor ude i COOP’s butikker for at sætte advarsels-mærker på de problematiske tundåser.

Pas på når du vælger tun i dåser. Mange arter er overfiskede og fangstmetoderne ødelæggende for havmiljøet. Grafik: Greenpeace

Danske supermarkeder klarer sig forbløffende dårligt, når det kommer til tun. Der findes ganske enkelt ikke en eneste dåse tun på hylderne i de danske fødevarebutikker, som forbrugerne kan købe med hel ren samvittighed og vished om, at de har smidt en bæredygtig vare i kurven.

Det viser en rangliste, som Greenpeace offentliggjorde i februar efter besøg hos COOPs og Dansk Supermarkeds butikker samt REMA1000, Lidl og Aldi.

Selv om COOP  er med helt fremme i forreste række, når det gælder økologi og dyrevelfærd, er Coop-butikkerne helt i bund, når det gælder udvalget af dåsetun, som kunderne kan købe i SuperBrugsen og andre butikker.

Det siger Greenpeace, som i dag er taget ud i butikkerne for at advare kunderne mod at købe de problematisk dåser med tun.

Størstedelen af COOPs tun stammer nemlig enten fra overfiskede bestande fanget med destruktive fangstmetoder eller leveres af firmaer, der har været sat i forbindelse med slavelignende arbejdsforhold. Langt størstedelen af COOP’s dåser mangler desuden oplysninger om, hvordan tunen er fanget, og hvilket havområde den kommer fra, lyder kritikken fra Greenpeace.

Ikke godt nok
I de seneste to måneder har Greenpeace været i god dialog med danske supermarkeder for at få dem til at rydde op i deres tun-dåser. Modsat COOP har flere supermarkeder nu valgt at sige farvel til tunindustriens brodne kar.

- Det er ganske enkelt ikke godt nok gået af COOP. Både REMA1000, LIDL, ALDI og Dansk Supermarked er alle gået aktivt ind i arbejdet for at rense ud i tun-sortimentet, og COOP bør følge trop, siger Magnus Eckeskog, hav-ansvarlig hos Greenpeace.

Han er sikker på, at det ville gøre en kæmpe forskel, hvis så stor en kæde også krævede ansvarlighed i tun-industrien.

- COOP ønsker tilsyneladende ikke at hjælpe med at rydde op på tun-hylderne, tværtimod har kæden lige ændret sin fiskepolitik, så den er mindre restriktiv overfor overfisket tun som tongol, siger Magnus Eckeskog.

COOP burde ellers slet ikke ligge inde med tongol-tun, for det er stik imod de retningslinjer fra Verdensnaturfonden, som COOP selv oplyser, at kæden følger.

COOP’s egen og for nyligt reviderede fiske-liste tillader modsat tidligere nu tongol fanget af notbåde.

Desuden har kæden ifølge Greenpeace et stort udvalg af dåser af mærket John West, der ejes af verdens største tun-producent Thai Union. Skibe, der leverer tun til Thai Union, er flere gange sat i forbindelse med tvangsarbejde.

Greenpeace har forsøgt at få COOP til som minimum at skrive oplysninger om art, fangstmetode og fangstområde på de tun-dåser, der sælges i butikkerne. Hertil har COOP meddelt, at man er i dialog med de nordiske butikker om muligheden for at påtrykke sådanne oplysninger, men indtil videre er der ikke sket yderligere fra COOP.

Fremskridt hos den øvrige detailhandel
Greenpeace glæder sig over, at der er en positiv bevægelse hos mange andre supermarkedskæder i Danmark. For eksempel er størstedelen af Dansk Supermarkeds dåsetun fyldt med den ikke overfiskede tun-art skipjack fanget uden brug af de såkaldte fiskefælder

Det er dog muligt at finde mindre mængder FAD-fanget tun og tun fra overfiskede bestande hos kæden, og næste naturlige skridt må derfor være at fjerne disse dåser, mener Greenpeace.

I Greenpeace peger man på, at Dansk Supermarked også har flyttet sig i den rigtige retning ved at offentliggøre flere oplysninger om indholdet i dåserne. Fremover skal alle tundåser være påtrykt oplysninger om tun-art, fangstområde og fangstredskaber.

Mangel på sådanne helt elementære oplysninger på dåserne er et af de største problemer i tun-industrien. Der er nemlig ikke lovkrav om information på dåserne om, hvordan tunen for eksempel er fanget, siger Magnus Eckeskog.

- Det er virkelig en positiv udvikling, at store supermarkedskæder nu endelig forpligter sig til at smide oplysninger på tun-dåserne, som rent faktisk gør det muligt for forbrugerne at foretage et bæredygtigt valg, mener han.

- Men de supermarkeder, der virkelig fortjener ros, er dem, der har forpligtet sig til at sige nej tak til overfisket tun, og tun fanget med ødelæggende fangstredskaber. En stærk fiskepolitik er det, der i sidste ende tager det tunge ansvar fra forbrugernes skuldre og giver konkrete forandringer ude på havet, understreger Magnus Eckeskog.

ALDI er godt med
Ifølge ham er ALDI også rigtig godt med i arbejdet for at droppe dårlig tun. Kæden fører udelukkende skipjack-tun fanget uden FAD, så der er altså ingen overfiskede arter fanget med fiskefælder på deres hylder. Desuden har ALDI netop forpligtet sig til at forsyne deres tun-dåser med oplysninger om, at der ikke anvendes FAD.

Kæden mangler dog at garantere i deres fiskepolitik, at kædens tun også fremover bliver fanget uden FAD.

LIDL har bedst styr på tun-sortimentet
LIDL er ifølge Greenpeace det supermarked i Danmark, der har mest styr på tun-sortimentet. Her er alle tun-dåser allerede forsynet med de nødvendige informationer, og ligesom ALDI, fører LIDL udelukkende dåser med den ikke overfiskede tun-art skipjack fanget uden FAD.

LIDL har desuden offentliggjort en ny fiskepolitik der skal sikre et bæredygtigt tun-sortiment. Det eneste, LIDL mangler at gøre, er at forsyne dåserne med tredjepartscertificering i form af et mærke, der garanterer, at informationerne på dåserne er 100 procent korrekte, vurderer Greenpeace.

Greenpeace peger på, at LIDL er gået langt for på egen hånd at sikre gennemsigtighed blandt andet ved at stille krav til leverandørerne om, at uvildige observatører er med ombord på tun-skibene under for eksempel omlastning af tun fra et fartøj til et andet til havs. Omlastning uden observatører kan nemlig resultere i, at skibene snyder med, hvor meget og hvad de har fanget.

Rema1000 i dialog
Hos Rema1000 har Greenpeaces henvendelse betydet, at kæden er gået i dialog med verdens største producent af tun, Thai Union, for at arbejde for bæredygtighed og gennemsigtighed.

Rema1000 benytter Thai Union som leverandør og er dermed blevet del af en igangværende indsats fra supermarkeder, der via dialog ønsker at stoppe Thai Union’s involvering i overfiskeri, fiskeri med stor bifangst af andre havdyr samt fiskeri forbundet med umenneskelige arbejdsvilkår.

Rema1000’s dåsetun indeholder ganske vist skipjack, men også overfisket, gulfinnet tun, der bør tages af hylderne. Rema1000 har før taget andre positive skridt til fordel for fisk og havmiljø efter dialog med Greenpeace, og for eksempel fører kæden ifølge egen fiskepolitik ikke længere bundtrawlede fisk. Bundtrawling ødelægger havbunden og benyttes af de store fiskefartøjer, når de for eksempel fanger rødspætter.

8. februar offentliggjorde Greenpeace en tun-test af de dåsetun, som forbrugerne har at vælge imellem i de danske supermarkeder. Det er den test, der har ført til dialog mellem Greenpeace og supermarkederne.

Du kan se resultatet af testen i grafikken herunder.

LÆS RELATEREDE ARTIKLER: