Øktober sikrer det største øko-salg nogensinde

ØKOLOGI – Coop har aldrig solgt så meget økologi, som de gjorde i forbindelse med Øktober-kampagnen. Det øgede øko-salg sparer grundvandet for ti ton sprøjtegift, anslår Danmarks Naturfredningsforening

I en fælles kampagne med DN omdøbte Coop-butikkerne hele oktober til Øktober. Nye tal viser, at kampagnen sikrede et økologiskk meresalg på 22 procent.

Når forbrugerne fyldte indkøbskurvene i oktober, var mere end hver ottende fødevare økologisk. Der blev solgt 22 procent flere øko-varer i forhold til oktober sidste år, viser nye tal fra Coop.

Dermed sikrer Danmarks Naturfredningsforening og Coops fælles kampagne Øktober det største øko-salg nogensinde, oplyser de.

- Det er fantastisk, at stadig flere danskere tager økologien til sig, for det gavner jo både dem selv, naturen og drikkevandet, siger Ella Maria Bisschop-Larsen, der er præsident i Danmarks Naturfredningsforenin60g.

DN anslår, at det øgede øko-salg svarer til at spare grundvandet for omkring ti ton sprøjtegift.

- Økologi er blevet hverdag i hele landet, og vi er meget stolte af, at Øktober har været den mest økologiske måned til dato, siger Coops CSR-chef Thomas Roland.

Økologi er allemandseje
I oktober gik Danmarks Naturfredningsforening og Coop sammen om Et Sprøjtefrit Danmark. De omdøbte måneden til Øktober og satte fokus på økologi som det sprøjtefrie alternativ til ikke-økologiske fødevarer.

Coop så i kampagnemåneden en ekstra stor interesse for økologi i hele landet. Butikkerne med størst fremgang var Fakta og Dagli’Brugsen, der er mest udbredte i mindre bysamfund. Mens kommunen med størst fremgang i begyndelsen af kampagnen var Lemvig, hvor øko-salget steg med hele 38 procent.

- Det viser, at forskellen mellem land og by udligner sig. Og økologi er blevet allemandseje, siger Thomas Roland.

- Øktober-kampagnen har sat økologi og sprøjtegift på dagsordenen og givet mange danskere stof til eftertanke, siger Ella Maria Bisschop-Larsen.

Ifølge hende har DN  har været meget glade for samarbejdet med Coop, »fordi det giver muligheden for at påvirke danskerne netop dér, hvor de træffer valget, om det skal være økologisk.«

Øko-salget vil blive ved med at stige
Øktober-kampagnen bygger videre på en klar tendens: Danskerne vil have økologiske fødevarer.

Øko-salget er steget hvert år de seneste ti år, og det fortsætter højst sandsynligt. Ny forskning fra Aarhus Universitet viser nemlig, at økologien hænger ved. Begynder du at købe økologiske varer, vil du fortsætte med det og endda købe endnu mere økologi.

- Med Øktober tager vi forskud på fremtiden, for jeg er ikke i tvivl om, at økologi fremover vil fylde meget mere på vores tallerkener, siger Thomas Roland.

LÆS RELATEREDE ARTIKLER: