Økologi er blevet mainstream

Økologi er ikke længere spelt og spidskål dyrket på et smattet jordbrug for en højtuddannet storbymor med meget bæredygtige idealer, skriver 24 timer. Økologi er Dolmios tomatsovs, Beauvais’ rødbeder, Tuborg Squash, Stryhns leverpostej og så videre.

Ø-mærket er forbrugernes garanti for, at produktet er økologisk kontrolleret.

Traditionel mad med et ø på er blevet hver mands ret. De konventionelle industriproducenter tør nemlig ikke længere sidde folkets krav om økologi overhørig. Så for tiden finder velkendte salgssucceser i nye Ø-mærkede varianter vej til supermarkederne.

Det skyldes ifølge Økologisk Landsforening, landbrugets organisation og fødevaresociolog Jon Fuglsang, at økologien har fået et nyt ejerskab: masserne – almindelige forbrugere, skriver 24 timer.

Carlsberg, der også producerer sodavand, oplyser, at både supermarkedskæder og et bredt panel af gennemsnitsforbrugere har efterspurgt en økologisk variant af en traditionel sodavand.

Økologisk Landsforening forventer, at industriens økologiske fokus vil få mange, som førhen konsekvent handlede konventionelt, til gradvist at fylde mere økologi i indkøbsvognene, skriver gratisavisen.

LÆS RELATEREDE ARTIKLER: