Øko-salget steg en anelse sidste år

ØKO-SALG – Salget af de økologiske fødevarer steg en halv procent i 2012, viser nye tal fra Danmarks Statistik. Men forbrugerne holder igen, og det går ud over helt almindelige basisvarer som mælk, kartofler og gulerødder.

Salget af økologiske varer steg en halv procent sidste år.

Danske forbrugere købte økologiske føde- og drikkevarer for fem en halv milliarder kroner i supermarkeder og varehuse i 2012. Det svarer til en lille stigning på en halv procent i forhold til året før.

- Danskerne er blevet mere prisbevidste under krisen, men der er heldigvis rigtig mange, der har øje for, at man får mere for pengene, når man vælger økologiske varer. Ø-mærkede varer er en garanti for dyrevelfærd, miljøvenlig produktion og rene fødevarer, siger Per Kølster, formand for Økologisk Landsforening.

Tilbagegang for basisvarer
Trods fremgangen for økologien generelt, er det gået mærkbart tilbage for helt almindelig af basisvarer som økologisk mælk, kartofler og gulerødder, der er faldet med 10-15 procent, siger markedschef i Økologisk Landsforening, Henrik Hindborg.

- Danskerne har i de seneste år haft ekstra stort fokus på pris, og man lægger mest mærke til prisen på de basisvarer, man køber ofte. Derfor har dagligvarehandlen valgt at banke prisen på ikke-økologiske basisvarer helt i bund. Det skaber en unaturlig stor prisforskel til de økologiske varer, som derfor kommer til at fremstå dyrere. Det går ud over salget af de tunge varegrupper, forklarer han.

Udvider det økologiske forbrug
Han understreger dog, at salget indenfor stort set alle andre kategorier er steget.

- Det er meget positivt at se, at interessen for dyrevelfærd afspejler sig i et større salg af økologiske æg. Mens interessen for rene råvarer uden rester af sprøjtegifte medfører et øget salg økologisk frugt og grønt som eksempelvis citrusfrugt, æbler, kål og salat, siger Henrik Hindborg.

Hen peger også på, at en ny forbrugeranalyse viser, at de forbrugere, der i forvejen køber økologi, ønsker at købe endnu flere økologiske varer.

Økologien fylder også mere i kantiner, restauranter og institutioner. Her er omsætningen fordoblet de seneste tre år.

 

LÆS RELATEREDE ARTIKLER: