Øko-salg til storkøkkener runder to milliarder

ØKOLOGI – Hoteller, restauranter og caféer har fået økologi på menukortet. Salget af økologisk mad til landets professionelle storkøkkener i kantiner og offentlige institutioner steg med 21 procent i 2016 og runder således to milliarder kroner. Det viser helt nye tal fra Danmarks Statistik.

Salget af økologiske varer til de professionelle storkøkkener har nu rundet to milliarder kroner. Foto: Økologisk Landsforening

Aldrig før har økologi fyldt så meget på vores tallerkenener som nu. Ikke alene vokser danskernes eget private øko-forbrug markant, men også i landets kantiner, daginstitutioner, plejehjem, skoler, og restauranter bliver der serveret rekord meget økologi.

Det skriver Økologisk Landsforening med henvisning til en ny opgørelse fra Danmarks Statistik, som viser flot fremgang for de rene og sunde økologiske produkter.

Landets professionelle køkkener købte således øko-varer for ca. to milliarder i 2016, hvilket er en stigning på 21 procent i forhold til året før, viser opgørelsen fra Danmarks Statistik.

Øko-salget til storkøkkener er dermed firedoblet på blot seks år, viser Økologisk Landsforenings beregninger. Og den økologiske andel af fødevaresalget til professionelle køkkener udgør nu 9,2 procent.

Økologien har bidt sig fast
Torben Blok, der er markedschef for foodservice i Økologisk Landsforening, siger, at økologien har bidt sig fast i de offentlige storkøkkener, som breder, som breder de økologiske måltider ud til hele landet.

- Økologisk køkkenomlægning indbefatter, at maden laves fra bunden, madspild reduceres, og at der kommer masser af sæsonens grønt på tallerkenen, mens der skrues lidt ned for kødet. På den måde kan man opnå mere velsmagende, sundere, økologiske måltider – og vel at mærke indenfor samme budget. Derfor arbejder 30 kommuner i dag målrettet med økologi i de kommunale køkkener, siger Torben Blok.

Alle øko-varegrupper vokser
Opgørelsen fra Danmarks Statistik viser, at alle varegrupper vokser.

- Stadig flere køkkener går efter det økologiske spisemærke i enten guld, sølv eller bronze, som dokumenterer køkkenets økologiandel. Det er med til at skubbe på den positive udvikling i salget. Mange køkkener starter med at skifte tunge varegrupper som mejeriprodukter, mel, gryn og grove grøntsager ud med økologi. Og når de få blod på tanden efter et sølv- eller guldmærke, udvider de deres indkøb til flere typer af økologiske varer, siger Torben Blok.

I dag har mere end 2.100 professionelle køkkener det økologiske spisemærke.

Stort potentiale for restaurationsbranchen
Den gruppe af professionelle køkkener, der nu for alvor er begyndt at tage økologien til sig, er hoteller, restauranter og caféer. De står for den største vækst fra 2015 til 2016 på 41 procent.

- Det voksende salg af økologi til professionelle køkkener går hånd i hånd med danskernes massive efterspørgsel på økologi. Det er der en god forretning i for hoteller, caféer og restauranter – især hvis de kan synliggøre deres indsats med det økologiske spisemærke. Jeg er sikker på, at vi vil komme til at se mange flere øko-spisemærker, når vi spiser ude, i de kommende år. Mange spisesteder lever allerede op til kriterierne for at få spisemærket, men høster endnu ikke den fulde fortjeneste, siger Torben Blok .

Han understreger, at Økologisk Landsforening og Fødevarestyrelsen står klar til at hjælpe.

LÆS RELATEREDE ARTIKLER: