OK at Mærsk skrotter skibe på Indiens strande

TRANSPORT – Mærsk slipper for politianmeldelse om dumpning af farligt affald på grund af formaliteter. Skibene befandt sig ikke i EU-farvand, da beslutningen blev truffet. Derfor kan rederiet ikke retsforfølges, mener Esben Lunde Larsen.

A.P. Møller Mærsk slipper for videre tiltale for at have sendt skibe til ophugning i Indien under stærkt kritisable miljøforhold. Foto: Mærsk Line

Der er intet galt i at sende Mærsk-skibe til ophugning på Alang Beach i Indien. Det vurderer Miljøstyrslen, som ikke kan finde noget juridisk grundlag for at melde det danske rederi til politiet.

Konklusionen fremgår af en redegørelse, der er oversendt til Folketinget.

Det vakte opsigt, da det for nylig kom frem, at Mærsk havde sendt de to skibe Wyoming og Georgia til ophugning på Alang Beach, og at også det tidligere Mærsk-ejede skib North Sea Producer blev sendt til ophugning i Indien, dog først efter at Mærsk havde solgt det til en anden ejer.

Juridisk er det relevant, hvor skibene befandt sig, da det blev besluttet, at de var affald og skulle ophugges, anfører Miljøstyrelsen.

Det er nemlig ifølge EU’s transportforordning ulovligt at sende farligt affald – hvilket de fleste skibe indeholder – fra Danmark eller andre EU-lande til ikke-OECD-lande som Indien.

Befandt sig ikke i EU-farvand
Men da hverken Wyoming eller Georgia befandt sig i EU-farvand, da Mærsk traf beslutningen om ophugning, er det hverken i strid med reglerne i transportforordningen eller anden lovgivning på området, konkluderer Miljøstyrelsen, som blev sat til at granske sagen af miljø- og fødevareminister Esben Lunde Larsen.

- Er regeringen i lommen på Mærsk, spørger Margrete Auken, der er medlem af Europa Parlamentet for SF.

- Miljøministeren skylder Folketinget et klart svar , når SF hiver ham i samråd i dag klokken 14. Indtil videre har det været helt umuligt at få afklaret, hvad regeringen har vidst om Mærsks bundulovlige skibsophugning på indiske strande, siger Margrete Auken.

LÆS RELATEREDE ARTIKLER: