Ny hybridfærge i drift fra Gedser

TRANSPORT – I dag 21. december 2016 medtager Scandlines’ anden nye hybridfærge til ruten Gedser-Rostock, M/F Copenhagen, for første gang passagerer. Klokken 09:00 afgik færgen fra Gedser med kurs mod Rostock.

Hybridfærgerne kombinerer traditionel dieseldrift med elektrisk batteridrift og forurener markant mindre end de traditionelle færger med dieselmotorer. Foto. Lars Sørensen

Scandlines’ nye hybridfærge blev indregistreret mandag og indledte her til morgen sin første tur fra Gedser i ordinær drift.

M/F Copenhagen er den anden af to nye hybridfærger til ruten Gedser-Rostock. M/F Copenhagen erstatter M/F Kronprins Frederik, der herefter skal fungere som afløserfærge på både Gedser-Rostock og Rødby-Puttgarden.

- Jeg glæder mig over, at vores kunder i dag kan tage dette fantastiske skib i brug, der sammen med søsterskibet Berlin også er verdens største hybridfærge, siger Søren Poulsgaard Jensen, CEO hos Scandlines.

En milliard per skib
De nye færger repræsenterer en investering på mere end 1 milliard danske kroner per skib og er en væsentlig opgradering af den centrale og østeuropæiske transportkorridor mellem Skandinavien og det europæiske fastland.

Hybridfærgerne kombinerer traditionel dieseldrift med elektrisk batteridrift og forurener markant mindre end de traditionelle færger med dieselmotorer.

Som verdens første færgerederi kan Scandlines lagre overskydende energi i batterierne ombord i en mængde, der svarer til 600 hybridbiler.

LÆS RELATEREDE ARTIKLER: