Lego er kommet i dårligt selskab

AKTION – LEGO skal tage sit ansvar alvorligt og droppe samarbejdet med Shell, lyder parolen i ny Greenpeace-aktion.

I store dele af Legoland i London har aktivister iscenesat protester fra de kendte Lego-figurerer. Foto: Greenpeace

LEGO er kendt og anerkendt for at gå forrest, når det kommer til miljø- og klimamål. Derfor er selskabets omfattende samarbejde med Shell, der direkte modarbejder LEGOs gode arbejde, uforståeligt, mener Greenpeace.

Legetøjsproducenten har på den ene side erklærede mål om at mindske CO2-udledningen og om at basere sit energiforbrug på vedvarende energi, men på den anden side udfører LEGO et globalt reklame- og PR-samarbejde med Shell.

Nu er det tid til at stoppe samarbejdet. Derfor lancerer Greenpeace i dag en global kampagne i 26 lande over fem kontinenter, der skal få LEGO til at komme tilbage på det grønne spor og kappe båndet til Shell.

Protester i Legoland i London
Greenpeace har netop reageret på det problematiske samarbejde med protester i LEGOLAND i London. I store dele af parken har aktivister iscenesat protester fra de ikoniske LEGO-minifigurerer.

LEGOLANDs gæster og medarbejdere var mildt sagt forbløffede over de nye scener. Overalt fra parkens udstillinger af Big Ben til det franske Eiffeltårn var der oprør fra de små mænd og kvinder, der i Greenpeace-stil holdt minibannere med budskaberne ‘Save The Arctic’ og ‘Block Shell’.

Samtidig lanceres rapporten ‘Ikke flere legeaftaler med Shell’, der dokumenterer det problematiske samarbejde, som har eksisteret siden 1970’erne.

Det fremgår blandt andet, at LEGO i 2012–13 kørte en global reklamekampagne med Shell, hvor kunderne på tankstationer kunne købe eller få LEGO Formel 1-minibiler.

Kampagnen gav ifølge selskabet et løft på 52 procent i Shells kundeloyalitet og tilførte Shell en PR-værdi svarende til intet mindre end 638 mio. kr. Ifølge Greenpeace har LEGO bekræftet, at en PR-kampagne med Shell vil blive gentaget i år i flere markeder verden rundt.

Beundrer Lego
- Vi beundrer LEGO for virksomhedens kreativitet og for – normalt – at gøre en stærk indsats for klimaet og miljøet. Men LEGO er i gang med at relancere et stort reklamepartnerskab med Shell, der er et af de værste olieselskaber i Arktis. Samarbejdet er en af de vigtigste brikker i Shells såkaldte social licence-strategi, der skal sikre Shell mod folkelig og politiske modstand – blandt andet mod de meget kontroversielle og ekstremt risikofyldte olieboringer i det sårbare Arktis, siger Jon Burgwald, arktisansvarlig hos Greenpeace.

- Vi opfordrer på det kraftigste LEGO til ikke at genoptage kampagnen i år og dermed hjælpe Shell med sin destruktive fremfærd i Arktis, siger han.

Shell fører an i jagten efter olie i Arktis, et af verdens sidste store, naturområder. Boringerne er forbundet med høje risici for olieudslip på grund af de ekstreme vejrforhold og is, og den fjerntliggende placering og det kolde vand gør det tæt på umuligt at rydde olie op. Olieselskabet har i flere tilfælde haft systematiske sikkerhedssvigt og uheld.

LÆS RELATEREDE ARTIKLER: