Lego dropper Shell efter pres fra Greenpeace

KLIMA – Efter knap tre måneders Greenpeace-kampagne, protestaktioner over hele verden og én million mails fra forbrugerne, lover Lego at indstille samarbejdet med Shell om fælles markedsføring.

Ubegribeligt hvorfor Lego ville samarbejde med en af verdens værste klimasyndere, siger Birgitte Lesanner, kampagnechef hos Greenpeace. Foto: Greenpeace

Efter knap tre måneders Greenpeace-kampagne, protestaktioner over hele verden og én million mails fra forbrugerne, lover Lego at indstille samarbejdet med Shell om fælles markedsføring.

Udmeldingen kommer i kølvandet på Shells offentliggørelse af oliegigantens plan om at bore i Arktis i 2015. Olieboringer i Arktis er meget risikable for det skrøbelige miljø, og Shells sidste boringer i Alaska udviklede sig til en farce, hvor Shell ikke én, men to gange mistede kontrollen over et af deres borefartøjer.

- Vi er meget glade for, at LEGO har lyttet til kritikken og vil droppe samarbejdet med Shell. LEGO udviser normalt et stort ansvar på miljø- og klimaområdet, og det har været ubegribeligt for mig, hvorfor de ville samarbejde med en af verdens værste klimasyndere, siger Birgitte Lesanner, kampagnechef hos Greenpeace.

Hun mener, Shell tilsidesætter hensynet til sikkerhed, miljø og klima i jagten efter olie i Arktis, der kan få katastrofale følger.

- Derfor et det et vigtigt skridt i kampen for at beskytte Arktis, at LEGO nu vil stoppe sin støtte til Shells katastrofekurs, siger Birgitte Lesanner.

Lego har været Shells vigtigste partner
Kampagnen for at få LEGO til at droppe Shell er baseret på en såkaldt co-promotion, der ifølge PR-bureauet bag er ‘et af de største i LEGOs historie’.

LEGOs og Shells co-promotion har netop indledt sin anden – og nu sidste – fase i Singapore og Hong Kong.

Greenpeace forventer, at den i lighed med første fase ruller herfra over resten af verden med cirka to måneders varighed i hvert land i sammenlagt ca. 18 måneder.

- LEGO har været Shells vigtigste partner i arbejdet for at købe sig folkelig opbakning og goodwill til de skruppelløse olieboringer i Arktis. Når LEGO nu vender Shell ryggen, så er det et hårdt slag. Det er et rigtig vigtigt skridt på vejen til at få isoleret Shell i forretningsverdenen. Vi håber, at olieindustrien, der vil udnytte klimaforandringerne til at bore efter endnu mere olie i Arktis, får samme status i erhvervslivet som for eksempel tobaksindustrien, som ’dem, de andre ikke vil lege med’, siger Birgitte Lesanner.

Trækker sig ud af fossile investeringer
LEGO er den seneste i en række af virksomheder, der afbryder samarbejdet med fossile brændstofvirksomheder, der har hovedansvaret for de globale klimaforandringer.

I sidste måned forpligtede Microsoft, Google og Facebook sig til at stoppe støtten til lobbyvirksomheden ALEC, der modarbejder lovgivning, der skal bremse klimaforandringerne, og sidste uge trak Rockefeller Foundation investeringerne i fossile brændstoffer.

Greenpeace’ kampagne begyndte globalt 1. juli i år og over én million mennesker har været inde på kampagnesiden og sende en e-mail til LEGO. Der har været aktioner i bl.a. LEGOLAND i Billund og England, på en LEGO-fabrik i Tjekkiet og ved LEGOs hovedkvarter i Billund.

Ifølge Greenpeace har over fem millioner mennesker set kampagnevideoen.

LÆS RELATEREDE ARTIKLER: