Landmands-støtte er ren reklame

MÆLKEPRIS – Det er et marketing-tiltag, når Rema 1000 hæver mælkepriser og lader kunderne betale, lyder det fra Dansk Supermarked.

Mælkeprisen er styrtdykket det seneste år. Ifølge FAO skyldes det blandt andet svigtende import fra Kina.

Rema 1000 har fra i dag hævet priserne på en liter mælk med 50 øre, og det er de trængte mælkebønder glade for.

I sidste ende er det dog kunderne, der betaler den ekstra 50-øre, og det ser blandt andet Dansk Supermarked skeptisk på.

- Jeg betragter det som et marketing-tiltag fra Rema 1000, fordi det jo ikke koster Rema 1000 noget. De hæver priser og lader kunderne betale mere for mælken, siger Mads Hvitved Grand, pressechef hos Dansk Supermarked til DR Nyheder.

Kina importerer mindre
For et år siden fik en mælkeproducent 3 kroner og 20 øre for en liter konventionelt produceret mælk. I dag får den samme mælkebonde 2 kroner og 14 øre.

Ifølge FN’s fødevare- og landbrugsorganisation, FAO, skyldes mælkeprisens maveplasker blandt andet svigtende efterspørgsel fra Kina og Mellemøsten.

Samtidig har EU ophævet mælkekvoterne, og det har fået mange mælkeproducenter til at skrue op for produktionen, hvilket presser prisen yderligere.

LÆS RELATEREDE ARTIKLER: