Landbrug & Fødevarer sætter nye mål for økologi

ØKOLOGI: Den økologiske eksport skal femdobles de næste 25 år, og produktionen skal være mere bæredygtig, lyder målsætningen fra Landbrug & Fødevarer.

Danmark kan udvide eksporten af økologiske produkter. Her er det et økologisk salgsfremstød på BioFach-messen i Tyskland. Foto: Bischof Broel

Det røde Ø-mærke, som blev lanceret samtidig med, at staten begyndte at kontrollere de økologiske producenter, kan i år fejre 25 års fødselsdag, og det røde mærke med kongekronen har markeret sig grundigt. Så godt som alle kender Ø-mærket, og økologerne har nu kapret en markedsandel på otte procent af det samlede fødevaresalg i butikkerne.

Det var der ikke mange, der ville have troet for i 1990, da de økologiske landmænd ofte blev karikeret som nogle langhårede hippier uden jordforbindelse.

Men hos landbrugets hovedorganisation, Landbrug & Fødevarer, er man i dag glad for Ø-mærkets succes. Og i stedet for blot at hvile på laurbærerne, skal vi tænke på fremtiden, mener organisationens økologichef, Kirsten Lund Jensen.

- Lige nu har vi i Landbrug & Fødevarer en ambition om 10 procent eksportvækst om året frem til 2020. I 2013 havde vi en øget eksport på 31 procentså 10 procent er ikke urealistisk. Og der vil fortsat være stort potentiale for vækst også efter 2020. Vi mener, at en femdobling af den økologiske eksport de næste 25 år, er en realistisk, men spændende ambition, at arbejde efter, og så vil værdien af den økologiske eksport nærme sig 8 milliarder kroner, siger hun.

Årlig vækst på tre procent
Samtidig er målet for det danske hjemmemarked, at det holder en gennemsnitlig vækstrate på tre procent. Hvis det sker, vil omsætningen i Danmark også runde 15 milliarder kroner i 2040.

- Nogen vil måske mene, at det er dybt urealistisk at salget af økologiske produkter samlet set nærmer sig 25 milliarder kroner i 2040, men for 25 år siden havde ingen heller troet, at Ø-mærket skulle blive Danmarks mest kendte fødevarebrand. Mulighederne er der – specielt på eksportsiden, vi skal bare forstå at udnytte dem, siger Kirsten Lund Jensen.

Hun understreger dog, at målet kun kan nås, hvis man formår at holde konkurrencekraften i den danske råvareproduktion og øge den i takt med at efterspørgslen øges.

Mere innovation og bæredygtighed
Formanden for Økologisektionen i Landbrug & Fødevarer, Hans Erik Jørgensen, er enig i økologichefens ambitioner om øget salg af danske økologiske produkter. Hans forudser endnu mere innovation og bæredygtighed i den økologiske produktion i de næste 25 år.

- Økologer vil – og skal – hele tiden gerne gøre det bedre. Det vi ikke kunne løse i går, skal vi løse i morgen via ny viden og nye metoder, ellers kan vi ikke følge med tiden. Det gælder også den økologiske produktions bæredygtighed. Her skal vi fortsat arbejde med den helhedstankegang der har været grundlaget for hele økologiens tilblivelse som produktionsmetode – nemlig at naturlighed, miljø, klima og dyrevelfærd tænkes ind i alle forhold, siger Hans Erik Jørgensen.

Han henviser til bæredygtighedsværkstøjet RISE, som SEGES og Landbrug & Fødevarer har købt licens til, og som allerede så småt er i brug på de økologiske bedrifter. Værktøjet giver et samlet billede af bæredygtigheden på hver bedrift, og hvad der skal forbedres, hvis bæredygtigheden skal op.

- Målet er, at om 25 år har hver eneste økolog i Danmark fuldstændig styr på at få lavet individuelle bæredygtighedsmålinger, hvor de kan se det klimaaftryk deres egen produktion sætter, og de har lært at optimere ud fra denne viden, siger Hans Erik Jørgensen.

- Ø-mærket har opnået virkelig meget i løbet af de første 25 år, og det fortjener at blive fejret. Men hvis vi kigger ud i fremtiden, er jeg sikker på, det kun er begyndelsen for den danske økologiske produktion, lyder hans forudsigelse.

LÆS RELATEREDE ARTIKLER: