L & F: Kun seks procent vælger kød efter dyrevelfærd

DYREVELFÆRD – Kun seks procent af danske forbrugere lægger vægt på dyrevelfærd, når de står ved køledisken. Jeg tror ikke, danskerne nødvendigvis er dobbeltmoralske, når de handler. Det drejer sig i højere grad om, at mærkningen på kød halter bagefter, mener Karen Hækkerup i Landbrug & Fødevarer.

Kun seks procent af forbrugerne lægger vægt på, at dyrene har haft det godt, når de vælger flæskesteg eller nakkekoteletter i supermarkedets køledisk. Foto: Colourbox

Skal man tro en ny undersøgelse, som Landbrug & Fødevarer står bag, er lang de fleste forbrugere bedøvende ligeglade med, hvordan dyrene har haft det, når de vælger svinekam eller nakkekoteletter i køledisken.

I en undersøgelse, hvor Gallup for Landbrug & Fødevarer har spurgt 2.982 danskere om, hvad kriterierne for deres seneste indkøb af kød har været, svarer blot seks procent, at dyrevelfærd er et kriterie, der har betydning for købet.

- Jeg tror ikke, danskerne nødvendigvis er dobbeltmoralske, når de handler. Det drejer sig i højere grad om, at mærkningen på kød halter bagefter. Man kan som forbruger ganske enkelt ikke se på en pakke med koteletter, hvordan grisen har haft det, siger Karen Hækkerup, der er administrerende direktør i Landbrug & Fødevarer.

Ifølge hende er det i købsøjeblikket andre, mere overordnede kriterier, der vægtes højere. For eksempel om kødet smager godt, gode tilbud eller om kødet er nemt at tilberede.

Men måske ville »god dyrevelfærd« ligge højere på listen, hvis det var tydeligere for forbrugerne, hvordan dyret har levet, vurderer hun.

Forbrugerne ved for lidt
Ifølge Hækkerup køber en stor del af forbrugerne danske fødevarer, når de gerne vil være sikre på at dyrevelfærden er i orden.

Men »dansk« er et vidt begreb og kan ifølge Landbrug & Fødevarer dække over kriterier som fødevaresikkerhed, kort transport og sikring af danske arbejdspladser. Derfor bakker Landbrug & Fødevarer om det nye statslige dyrevelfærdsmærke, der præsenteres i dag, skriver organisationen i en pressemeddelelse.

- Vi kan se af vore undersøgelser, at forbrugerne generelt har en lav grad af viden om dyrevelfærd. Derfor er det vores håb, at det nye mærke kan hjælpe med en større gennemsigtighed for forbrugerne i forhold til hvordan dyrene har levet, siger Karen Hækkerup.

Høj betalingsvillighed
Hun henviser til en større, europæisk undersøgelse om dyrevelfærd, hvor man har spurgt ind til forbrugernes betalingsvillighed.

Den viste, at danskerne er særligt villige til at betale ekstra for dyrevelfærdsvenlige produkter. 82 pct. af danskere (til sammenligning er det 59 pct. af europæere) er villige til at betale ekstra for dyrevelfærdsvenlige produkter.

Kun forbrugerne i Sverige, Holland og Luxemborg har større betalingsvillighed end i Danmark. Alligevel viser de nye tal, at det ikke er et kriterie, der spiller så stor en rolle, når indkøbet bliver foretaget i praksis.

I Dansk Supermarked, der omfatter føtex, Bilka og Netto har salget af produkter med højere dyrevelfærd fået et markant løft med et mersalg på over 100 millioner kroner, og her ser man en tendens til, at forbrugerne prioriterer, at dyrene har haft det godt, når man skal vælge æg eller kød til aftensmaden.

Læs også: Flere vælger æg og kød efter høj dyrevelfærd

 

LÆS RELATEREDE ARTIKLER: