føtex vil være på forkant med dyrevelfærd

BURÆG – Salget af buræg er halveret på tre år i Bilka, Netto og føtex. Vi har gradvist flyttet salget af æg og vil prioritere dyrevelfærd, siger direktøren.

Salget af buræg er halveret på bare tre år og udgør i dag under 25 procent af det samlede æggesalg i føtex, Bilka og Netto. Foto: Claus Sjødin

Supermarkedskæden føtex meldte forleden ud, at kæden helt indstiller salget af buræg i alle butikker med virkning fra 1. september. Det sker som led i en langsigtet strategi om at satse mere på dyrevelfærd og ansvarlige varer.

Satsningen betyder, at de såkaldte skjulte buræg, som producenterne bruger i kager og andre forarbejdede produkter, også skal væk fra hylderne.

Allerede i 2014 indstillede føtex food helt salget af buræg, og derfor er det et helt naturligt skridt, at resten af føtex nu følger efter, siger kædens direktør Thor Jørgensen.

- Vores kunder har reageret rigtig fint på, at vi for to år siden stoppede salget af buræg i føtex food, og det er derfor helt logisk at gøre det samme i føtex. I føtex prioriterer vi dyrevelfærd og er kundernes garant for ansvarlige valg og varer, siger Thor Jørgensen.

føtex, Bilka og Netto har gennem flere år arbejdet målrettet på at fremme salget af økologiske æg, skrabeæg og æg fra fritgående høns, ligesom kæderne i dag slet ikke markedsfører buræg.

Det har betydet, at salget af buræg er halveret på bare tre år, og i dag udgør under 25 procent af det samlede æggesalg i føtex, Bilka og Netto.

Vil virkelig gøre en stor forskel
Beslutningen om at stoppe helt for salget af buræg sætter yderligere skub i den udvikling.

- Vi har gradvist flyttet salget af æg. Nu accelererer vi markedsudviklingen yderligere ved at stoppe salget af buræg over det kommende år, siger Jeppe Dahl Jeppesen, ferskvaredirektør i Dansk Supermarked Group.

Sidste år solgte koncernen omkring 100 millioner buræg i Danmark.

- Knap halvdelen af alle æg solgt i Danmark er stadig buræg, så der er stadig en vigtig kamp at kæmpe, siger Britta Riis, direktør i Dyrenes Beskyttelse.

- Her vil Dansk Supermarkeds beslutning om at udfase buræg gøre en virkelig stor forskel. At Dansk Supermarked ikke stopper her, men også går efter at udfase de skjulte buræg i 2019 er virkelig imponerende og ekstremt ambitiøst, siger hun.

Tæt samarbejde med Hedegaard
For æggeproducenterne tager det flere år at omlægge produktionen. Udfasningen af buræg i føtex, Bilka og Netto har krævet en målrettet indsats, og derfor har Dansk Supermarked Group, der står bag de tre kæder, hele vejen igennem haft et tæt samarbejde med landets største leverandør af æg, Hedegaard Foods.

Ifølge Ivan Noes Jørgensen, administrerende direktør for Hedegaard Foods, er æggeleverandøren klar til at tage næste skridt med føtex, Bilka og Netto.

- Vi har haft et tæt samarbejde med Dansk Supermarked Group gennem de seneste 25 år. Sammen har vi kunnet følge forbrugertrends og signaler i markedet. Salget af både frilandsæg og økologiske æg er steget med godt 50 procent siden sidste år, og den fortsatte udvikling har vi som hovedleverandør naturligvis et stort ønske om at være med til, siger Ivan Noes Jørgensen.

Udfasningen af buræg frem mod 2017 gælder skalæg, pasteuriserede æg og vagtelæg. Herudover indgår buræg i en lang række varer, og udfasningen af disse æg påbegyndes også nu. Det er Dansk Supermarked Groups ambition at udfase de såkaldt skjulte buræg fra egen produktion og egne varemærker senest inden udgangen af 2019.

LÆS RELATEREDE ARTIKLER: