Flere køber økologisk tøj til børnene

ØKOLOGI – Økologisk tøj er ved at vinde indpas hos de danske børnefamilier. På bare et år er salget af økologisk fremstillet tøj til børn steget med over 50 procent i supermarkedskæden føtex. Butikskæden sætter nu alle sejl til for at udvide sortimentet.

føtex sætter alle sejl til for at sælge mere økologisk børnetøj. Salget er steget over 50 procent det seneste år.

I føtex er det ikke kun økologiske madvarer, der hitter hos kunderne. Salget af tøj i økologisk bomuld til børn er steget med over 50 procent på kun et år, og indkøbschef for tekstil i føtex, Birgitte Søe, forventer, at salget forsat vil stige markant.

- Vi ser en tendens, hvor forældre i højere grad ønsker bæredygtigt tøj til deres børn. Inden for økologisk bomuld har vi derfor mere end tredoblet sortimentet inden for det seneste år for at følge med efterspørgslen, siger Birgitte Søe.

Ifølge hende har føtex-butikkerne alt lige fra bodystockings, kjoler til sweatshirts.

- Og vi kan se, at efterspørgslen fortsat stiger, så vi er langt fra færdige med at udvikle sortimentet, understreger hun.

Mere skal være økologisk
føtex er derfor gået i gang med at lave nye aftaler med bomuldsleverandørerne, der sammen med kædens eget designteam kan udvide sortimentet med økologisk børnetøj betragteligt.

Til produktion af tøj i økologisk bomuld er bomulden dyrket uden brug af pesticider eller kunstgødning. Og det er både til gavn for miljøet og bomuldsarbejderne.

Lige nu er over 70 procent af det bomuld, der bruges til produktion af børnetøj i føtex, økologisk. Kæden har sat alle sejl til for, at alt børnetøj inden for de næste par år, er af økologisk bomuld, der hvor det er muligt.

Ansvarlige kvalitetsvarer
- En stor del af kunderne i føtex er børnefamilier. Derfor gør vi rigtig meget for at tilbyde ansvarlige kvalitetsvarer på tværs af hele sortimentet – mad såvel som tekstil, så familierne kan samle alle købene ét sted. Børnetekstil er inden for det seneste år et område, hvor vi særligt har lagt mange kræfter i at tænke bæredygtighed og ansvarlighed ind i udvidelsen af sortimentet, siger føtex’ direktør Thor Jørgensen.

Selv om føtex ifølge direktøren allerede er langt fremme i forhold til konkurrenterne, vil supermarkedskæden i de kommende år arbejde på at få en endnu mere grøn profil på tværs af alle kategorier. Det gælder lige fra grøntsager og mejeri til tøj.

For tekstilkategorien betyder det, at tøjet er ansvarligt fremstillet uden at gå på kompromis med hverken pris eller kvalitet, lyder det fra føtex.

LÆS RELATEREDE ARTIKLER: